Praha 23. září (ČTK)

Vynálezce a průkopník české techniky Josef Božek (1782 až 1835) již od mládí vynikal strojnickou zručností a zájmem o technické novinky. Skutečný věhlas získal sestrojením protéz pro knížete Ypsilantiho a ruského důstojníka Danilevského.

Maximální úsilí věnoval Božek vývoji parního stroje, jehož použití viděl nejen v továrnách, ale také v dopravě. Přes všechny překážky svůj parovůz úspěšně dokončil, přestože celou stavbu financoval z vlastních prostředků a značně se tím zadlužil.

Před 193 lety, v červnu 1817, předváděl Božek silniční vůz na páru a parní loď na Vltavě. Úspěšnou exhibici však tehdy zkazila náhlá průtrž mračen a především krádež pokladny s vybraným vstupným. Zadlužený Božek údajně v prudkém hnutí mysli svůj vůz rozbil a k experimentům s parním strojem v dopravě se už nikdy nevrátil. Začal však konstruovat a vyrábět vagony pro první delší železniční trať na evropské pevnině – koněspřežku z Českých Budějovic do Lince.

tom sat

Napsal PetrK

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..