Děčín 22. září (ČTK)

Návratnost stavby jezu s plavební komorou na Labi na okraji Děčína, který by lodím téměř po celý rok umožňoval z děčínského přístavu plout do Německa, je podle Ředitelství vodních cest (ŘVC) deset let. Jan Bukovský z ŘVC dnes novinářům při prezentaci záměru stavby jezu v Děčíně řekl, že vlastní jez by stál kolem 4,2 miliardy korun. Vodní elektrárna, s jejímž vybudováním se také počítá, by stála zhruba jednu miliardu korun a měla by návratnost osm let.

Kdy ŘVC se stavbou jezu začne zatím není jisté, ještě není dokončen proces hodnocení vlivu stavby na životní prostředí. Navíc na stavbu nejsou peníze. ŘVC předpokládá, že za několik let bude situace jiná. Podle Bukovského by se jez mohl budovat z evropských dotací a peněz státu, elektrárnu by případně mohl stavět soukromý investor. Jez by podle něj na Děčínsku pomohl třeba rozvoji podnikání, zlevnil dopravu zboží, protože lodní doprava patří k nejlevnějším, nebo ulehčil přetížené silniční a železniční dopravě. Lodi s ponorem 1,4 metru by zde mohly plout 345 dní v roce. V současnosti v době sucha doprava často i několik měsíců stojí, protože v řece je málo vody

Varianta, kterou nyní ŘVC prosazuje, se liší od původní, kterou mělo před několika lety. Obsahuje především řadu opatření, která mají snížit vliv stavby na životní prostředí. Jan Hodovský, který zpracoval studii vlivu stavby na životní prostředí, tvrdí, že je dokonce příznivější než nulová varianta, při které by se nic nedělalo.

Současný návrh počítá s řadou opatření, která mají chránit vzácné živočichy a rostliny žijící v Labi nebo na jeho březích. Mimo stavby jezu se nad ním počítá s odbagrováním části zeminy a vytvořením umělých tůní a slepých ramen a založením lužního lesa. Toto území má prý být vhodné třeba pro život bobra evropského. Na vlastním jezu budou dva rybí přechody a na pravém břehu kolem tělesa jezu speciální kanál, který by mohli využívat vodní živočichové k migraci. Jez bude umožňovat i kolísání hladiny nad ním až o půl metru, aby se dalo simulovat přirozené kolísání hladiny řeky, které vyžadují především některé chráněné rostliny.

Ani po stavbě jezu nebude zcela splavněné celé Labe, problematický zůstane především úsek okolo Ústí nad Labem, i když po stavbě děčínského jezu se zde situace prý také zlepší. S výstavbou dalšího jezu ŘVC ale nepočítá. Bukovský dodal, že stavba děčínského jezu by navázala na úpravy toku v Německu, které mají skončit v příštím roce.

Na tocích v České republice je v současnosti 315 kilometrů vodních cest, které mají evropské parametry. Na Labi splavnost na nich zajišťuje 21 jezů.

Vít Lukáš jpt

Napsal PetrK

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..