Praha 28. března (ČTK)

Pražští lodní dopravci v těchto dnech finišují s přípravou na hlavní plavební sezonu, která začíná o Velikonocích. Obyvatele a návštěvníky hlavního města přitom na Vltavě čeká několik novinek. Jednou z nich je nová linka Pražské paroplavební společnosti do zoologické zahrady v Troji. Na dotaz ČTK to uvedl ředitel firmy Jan Hamza.

„Novou linku zavádíme po dohodě s novým ředitelem zoo (Miroslavem Bobkem),“ řekl Hamza. Pražská paroplavba dosud jezdí mezi Rašínovým nábřežím a Trojou ve vrcholné sezoně třikrát denně. Nová linka bude kratší, ovšem častější, a má ulevit nedostačující trojské silnici a přeplněným autobusům.

Lodě budou vyplouvat z přístaviště Na Františku každou hodinu, od května o víkendech, od června denně. Hamza vyjádřil naději, že linka bude zisková. Dospělé vyjde lodní lístek na stovku, z Rašínova nábřeží je o 50 korun dražší.

Pražská paroplavba se chystá na svou 145. plavební sezonu, což ji řadí k vůbec nejstarším dosud fungujícím firmám v České republice. V rámci oslav půlkulatého výročí společnost představí veřejnosti nově zrekonstruovaný parník Vltava, který letos slaví sedmdesátku. Paroplavba parník uvedla do původního stavu podle dobových dokumentů, rekonstrukce vyšla řádově na miliony korun.

Novinkou sezony také budou elektrolodě a první solární loď v tuzemsku. „Rozšířili jsme tak počet pracovních míst v Praze pro posádky na nově pořízených plavidlech a na rekonstruovaném parníku Vltava. Na letošní sezonu jsme připraveni,“ uvedl Hamza. Společnost už má vytištěny plavební řády, jízdenky a uzavřeny smlouvy s cestovními kancelářemi.

Hotovo hlásí i První Všeobecná Člunovací Společnost, která provozuje turistické jízdy Čertovkou a několik pražských přívozů. „Došlo k postupným rekonstrukcím a k nátěrům lodí, opravě pontonů a lávek,“ popsala přípravy zástupkyně firmy Gabriela Novotná.

Podle ní firma znatelně pociťuje úbytek turistů a firemních akcí, což připisuje hospodářské krizi. „Nicméně velkou popularitu jsme zaznamenali u využívání pražských přívozů, které se staly součástí pražské integrované dopravy a jsou schopny ulevit pozemní dopravě,“ uvedla Novotná.

Ze šesti vltavských přívozů jsou celoročně v provozu dva, v Podbabě a Sedlci. Ostatní ukončily činnost ke konci října a znovu vyplují od začátku dubna. Loni se počet pasažérů pražských přívozů zvýšil o více než dvě třetiny, svezlo se jimi přes 535.000 lidí.

Lodní provoz na pražském úseku Vltavy každoročně mírně roste ale, jak uvedl Hamza, stále není tak intenzivní jako například v Paříži či jiných srovnatelných městech na řece. Z Prahy je možné se lodí dostat například také do Mělníka nebo na Slapy, chloubou lodníků jsou přitom dva historické parníky Vyšehrad a Vltava.

sin dvd

Napsal PetrK

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..