Optimisté a čtyřistadvacítky jsou na Rozkoši nejčastěji závodící
lodní třídy. Předposlední prázdninový týden se k nim přidali
ještě čtyřistasedmdesátky, aby změřily své síly v Poháru
české republiky se šestkovým koeficientem.
První závodníci dorazili do areálu jachetního klubu TJ
Slavia Nové Město – jachting už v pátek před polednem, aby
zabrali nejvýhodnější místo pro umístění stanů a karavanů
a objednali přípojku elektrické energie. Na prostorné louce
nad areálem klubu byly vzorně vyznačeny zóny pro kempování,
parkování přívěsů, odkládání lodí a dopravní
komunikace. Závodníkům i jejich doprovodu byl k dispozici
prostorný společenský a občerstvovací stan a dokonce i buňka
s dvěma PC trvale připojenými do internetu.
Většina závodníků stihla ještě před večeří přistavit
loď k proměření, zaplatit pojistku a podat přihlášku k závodu.
Nejvíce práce měl jako obvykle hlavní měřič lodní třídy
Optimist, kterému se vystřídalo na váze celkem 77 lodí.
Zbytek dne strávila většina účastníků před televizní
obrazovkou, která zprostředkovávala nejnovější zprávy z
olympiády v Aténách. Mezi stany se živě diskutovalo o
medailových nadějích evropářky Lenky Šmídové, která v
prvních rozjížďkách nedojela nejlépe.
V sobotu dopoledne čekal závodníky nástup před tribunou,
slavnostní zahájení závodu, po kterém měl následovat start
první rozjížky. Jachting je ovšem sport závislý na počasí,
které se rozhodlo se závodní komisí nespolupracovat a tak místo
startu se závodníci dočkali dvou výstřelů signalizujících
odklad. Do večera se nakonec podařilo odjet ve slabém a proměnlivém
větru do 2 m/s jedinou rozjížďku o jejímž výsledku
rozhodovalo více štěstí na vodě než jachtařské umění. I
když bylo větru opravdu málo, bylo možno odjet minimálně o
jednu rozjížďku více, nebýt váhavosti závodní komise.
Optimist (77 lodí) po 1. rozjížďce
1. Viktor Teplý, JK Brno
2. Martin Boroš, SVK
3. Dominika Vaďurová, SVK
4. Matěj Kollárik, SVK
5. Štěpán Staniek, KJ Těrlicko
6. Lucie Tiráková, SVK
třída 420, 24 lodí po 1. rozjížďce
1. sourozenci Bobkovi, Baník Ostrava
2. Koutná – Prebishová, YC Brno Bystrc
3. Fiala – Mrzílková, YC Spolana
třída 470, 7 lodí po 1. rozjížďce
1. Musil – Mrzílek, YC Spolana
2. Čutka – Kotek, DIM Bezdrev – YC Staré Splavy
3. Kaňuk – Očenášková, SVK
V neděli se počasí trochu umoudřilo. Ve větru od 1 do 4 m/s
se podařilo uskutečnit 5 rozjížděk ve třídách 420 a 470 a
tři rozjížďky ve třídě Optimist. I tak osádky lodí strávili
více času na břehu než na lodích. Zatímco čtyřistadvacítkáři
a čtyřistasedmdesátkáři zaháněli na břehu nudu diskutováním
v kroužcích a nakupováním drobné výbavy u přítomných
prodejců, opťáci obsadili improvizované fotbalové hřiště
nebo šudlali s větší nebo menší zručností svá diabla. Večer
se téměř všichni sešli ve společenském stanu, aby si zahráli
Bingo. Ani v pondělí počasí závodění příliš nepřálo.
Vítr sice chvílemi zesílil, ale často přestal foukat zcela.
Stejně jako v předchozích dvou dnech se závodilo téměř na
hranici regurélnosti, mnoho rozjížďek bylo zrušeno. Kolem
poledne vydal hlavní rozhodčí povel k odjezdu na břeh, přestože
bylo dohodnuto, že závodníci budou celý den na vodě, aby se
vytěžilo z nepřejícího počasí maximum. Opět se ukázalo,
že závodní komise je silně nerozhodná. Z vysílačky bylo často
slyšet, jak hlavní rozhodčí žádá o radu nebo názor předsedu
Jury. Závodníci díky tomu paradoxně trávili na břehu v době,
kdy solidně foukalo a na vodě v byli v době bezvětří.
Nakonec třídy 420 a 470 absolvovaly 2 rozjížďky, třída
Optimist pouze jednu.
Optimist, 77 lodí po 5.rozjížďce
1. Viktor Teplý, JK Brno
2. Dan Audy, JK Brno
3. Vendula Škráčková, YC MZCHZ Ostrava
4. Matěj Kollárik, SVK
5. Dominika Vaďurová, SVK
6. Štěpán Staniek, KJ Těrlicko
třída 420, 24 lodí po 8.rozjížďce
1. sourozenci Bobkovi, Baník Ostrava
2. Koutná – Prebishová, YC Brno Bystrc
3. Strorch – Hlubuček, YC CHÚ/ YC Doksy
třída 470, 7 lodí po 8.rozjížďce
1. Musil – Mrzílek, YC Spolana
2. Kaňuk – Očenášková, SVK
3. Čutka – Kotek, DIM Bezdrev – YC Staré Splavy
Poslední závodní den, v úterý, se počasí umoudřilo a snad
se i snažilo závodníkům vynahradit, co během víkendu
zanedbalo. Všechny lodní třídy odjely zbývající rozjížďky
až do poslední, desáté, což pro optimisty znamenalo, že během
posledního dne absolvovali celou polovinu závodu. Stejně jako
v předchozích dnech sklidila závodní komise kritické
hodnocení své práce od závodníků a jejich doprovodu. V
solidním větru kolem 8 m/s se jezdil vodní kvapík, což
znamenalo, že obě dvouposádkové třídy stíhaly odjet stoupačku
v necelých pěti minutách a u nejmenší lodní třídy,
optimistů, to znamenalo, že umístění v cíli bylo dáno převážně
postavením na startu. Taktika a umění závodit na trati jako
by ani nebyla potřeba.
Stručně zhodnoceno, průběh mistrovství nelze označit za
problematický, avšak sportovní zážitek i úroveň mohla být
i vyšší. S prací komise kontrastovala především práce ředitele
závodu Ivana Žáka, který se svých organizačních úkolů
zhostil opravdu na podtrženou jedničku. Stejně tak panovala i
plná spokojenost s prací Jury pod vedením Doc.Ing. Milana
Chmelaře. Jury v průběhu závodu řešila pouze tři protesty
a dvě žádosti o nápravu a na vodě bylo uděleno celkem 10
penalt (největší počet je ze startů třídy Optimist).