„Bez pomoci státu se lodní doprava silně
omezí,“ řekl dnes novinářům jednatel Česko-saských přístavů Jiří
Aster. Na konferenci Den labské plavby, kterou jednou za dva roky
pořádají příznivci lodní dopravy, se dnes v Děčíně sešlo zhruba
150 lidí. Podle Astera se shodli na tom, že lodě budou po Labi
jezdit stále, ale význam Labe jako velké dopravní cesty zanikne.
„Některé materiály po železnici nelze přepravovat a náklady na
silniční dopravu jsou příliš drahé, proto se české společnosti
budou muset i nadále spoléhat na lodě,“ upozornil Aster.

Objem zboží přepraveného po vodě se od počátku devadesátých
let snížil podle rejdařů asi o polovinu. Přístavy v Lovosicích,
Děčíně, Torgau, Riese a Drážďanech přepravily v roce 2002 zhruba
dva miliony tun zboží, o rok později to bylo o téměř 24.OOO tun
méně. Pokud se splavnost Labe nezlepší, bude se objem zboží podle
rejdařů nadále snižovat.

Labe je v letních měsících většinou nesplavné, a tak se lodní
doprava podle plavců stala nespolehlivou. Proto se přístavy
postupně mění v překladiště zboží, která využívají kromě vody
také železnici a silnici. Investice do přeměn přístavu v Děčíně a
Lovosicích na Litoměřicku odhadl Aster na 30 milionů eur.

Lodní společnosti zdůraznily, že se po rozšíření Evropské
unie zvýšil význam kontejnerové dopravy. Kontejnery stejně jako
ostatní plavidla však potřebují dost vody v řece. Aby plavba po
Labi byla ekonomicky efektivní, musí být výška hladiny minimálně
140 centimetrů. V létě se však pohybuje okolo 100 až 120
centimetrů. Celoroční splavnost by na české straně měly zajistit
dva jezy, na německé straně prohrábnutí dna na patřičnou hloubku.

Proti zásahům do koryta Labe bojují v Česku i v Sasku již
několik let ekologové. „Spory trvají už příliš dlouho, musíme
nyní zvážit, zda o jezech má jednat vláda. Pokud ano, musí co
nejrychleji rozhodnout,“ řekl v pondělí ČTK ministr financí
Bohuslav Sobotka.

ČTK

Napsal PetrK

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..