Část startovního pole se ocitla v bezvětří, zatímcojiní letí vpřed plnou rychlostí. David je bohužel v té první
skupině. Je však příčinou jen bezvětří? Nemá na palubě
i nějaké technické potíže?

V prvních dnech druhé etapy se David Křížek na lodi
Atlantik FT ( který je po odstoupení Daniela Vodičky na lodi
CK Fischer jediným naším reprezentantem v závodu) pohyboval
na výborném 12 místě a od čela ho dělilo jen několik mil.
Vypadalo to na velmi dobře rozjetý závod. Předpověď počasí
však nevyšla tak, jak se předpokládalo a situace se rychle změnila.
Závodníci na lodích mají velmi limitované informace o počasí,
proto velká část z nich a mezi nimi i David, nestihla včas
správně zareagovat. Rozlehlý pás bezvětří jachty zastavil.
V bezvýchodné situaci hledá každý závodník své vlastní
řešení. Nedostatek spánku a nervy drásající stání na místě
si vybírají svou daň. Činit složitá rozhodnutí je v této
situaci velmi obtížné.

Poslední dva dny vypadají, že bezvětří si nejvíce
vybralo právě našeho reprezentanta. David uplul jen něco málo
přes 50 mil, což v normálních podmínkách zvládne za méně
než 10 hodin. Ostatní jachty, které byly ovlivněny bezvětřím
méně, se přehnaly vpřed. David se propadá startovním polem.
Příčinou však nemusí být jen nedostatek větru. Není ani
vyloučené, že se David potýká s technickými problémy.
Protože není možná komunikace s lodí, nevíme přesně, co
se na palubě děje. Na lodi Atlantik FT může mít David potíže
s plachtami, může mít poškozená kormidla, jachta může být
zasažena srážkou s velrybou. Je možné, že se David snaží
opravit některé poškozené přístroje, není vyloučené ani
to, že bojuje s nějakou nemocí. To vše jsou úskalí sólového
jachtingu, se všemi těmito problémy se David musí poprat sám.

Bezvětří nyní vystřídá vítr západních směrů. Od západu
se navíc blíží první podzimní bouře severního Atlantiku.
David je v polovině cesty a to nejhorší ho zatím teprve čeká.
Až se dostane z míst bez větru, tak vpluje do bouřlivých vod
Biskajského zálivu.

O závodu:

  • nejtěžší závod letošní sezóny
  • trasa z Francie na Azory a zpět přes obávaný Biskajský
    záliv
  • osamělí jachtaři plují na lodích o délce pouze 6,5
    m
  • trasa 2 x cca 1300 námořních mil (přes 5000 km)
  • celkem startuje 72 lodí
  • první etapu nedokončilo 10 jachet
  • spánek si závodníci mohou dopřát jen párkrát denně
    po maximálně 20 min intervalech

Co čeká závodníky v druhé etapě :

  • sólo plavba o délce 1300 námořních mil (cca 2500 km)
  • plavba bouřlivým severním Atlantikem
  • žádná komunikace s pevninou (limitované přijímání
    meteo zpráv)
  • bez možnosti sledování soupeře = stále musejí jet
    na 100%
  • nemožná okamžitá záchrana v případě kolize (pomoc
    po spuštění SOS signálu dostupná až do dvou dnů,
    podle polohy lodě a stavu moře)

O českém reprezentantu Davidu Křížkovi – stručně:

  • první český jachtař účastnící se tohoto extrémního
    závodu
  • v první etapě závodu doplul na Azory z 34 závodníků
    na vynikajícím 14. místě (pokořil i 13 lodí z
    kategorie rychlejších prototypů)
  • trenérem držitelky stříbrné medaile z OH Lenky Šmídové
    v Aténách
  • trenér české reprezentace

Více informací

Sledování polohy

Napsal PetrK

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.