Výborný pomocník pro nezkušené kapitány.


Většina charterových motorových lodí, často i plachetnic, bývá pro lepší manévrování při přistávání vybavena příďovým manévrovacím motorem. Je to pochopitelné, protože většina šrámů na lodním trupu vzniká právě při přistávání a odrážení od mola a charterové firmy tímto způsobem vlastně chrání svůj majetek.

Příďový manévrovací motor je uložen v kruhové rouře zabudované napříč lodi v její přídi. Názorně je to patrné na horních třech fotografiích, které zobrazují pohled na prázdnou rouru při pohledu zevnitř lodi, zvenku lodi a na rouru už osazenou manévrovacím motorem.

S novinkou na trh přišla firma Almar Yacht Components, která aplikovala princip bočního manévrovacího pohonu na záď plavidla. Výsledkem je boční elektromotor s typovým označením QA 400E, který je určen pro montáž vně plavidla pod koupací platformu. Výhodou takto umístěného motoru je především zkutečnost, že nezabírá žádný prostor v trupu lodi.

 

Montáž motoru je velmi jednoduchá. Motor je upevněn na jedné straně pomocí plechového úhlového držáku a na druhé straně prostřednictvím trubky o průměru 60 mm, kterou prochází napájecí kabel. Toto řešení má výhodu v tom, že odpadají dvě hermetické kabelové průchodky, které většinou bývají příčinou problémů. Motor musí být umístěn nejméně 80 mm pod vodorysku. Výkon vestavěného elektromotoru je dostatečný i pro několikatunové lodě. Pokud je loď osazena jak příďovým tak i záďovým motorem, může při přistávání plout i „krabím chodem“ – doboku. Přistání s takovou lodí zvládne za slušného počasí i zcela nezkušený kapitán.

Spodní řada fotografií ukazuje instalovaný motor, knipl řízení směru a pohled na propeller.

Technické parametry:
délka 895 mm
průměr 230 mm
hmotnost 45 kg
napětí 24 V (alternativně i 12 V)
proud 160 A
výkon 4 kW
antikorozní elektrody zinkové – 2 kusy
propeller nerezový

Napsal PetrK

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..