Kde a jakou vrtuli koupit.
Pro mnohé čtenáře magazínu PLAVIDLA.CZ není, díky osobnímu kontaktu s redakcí, tajemstvím, že od konce loňského roku stavíme v redakci jednoduché jednomotorové vznášedlo UH-10F. Redakční práce nám ale bere příliš mnoho drahoceného času a tak práce na stavbě pokračují jen hlemýždím tempem. Pokud se nám podaří vznášedlo dokončit včas, bude sloužit jako jako lákadlo pro návštěvníky a pohyblivý reklamní poutač serveru PLAVIDLA.CZ na podzimním brněnském veletrhu.
Zatím jsme stihli zhotovit motorovou jednotku (dala nám pořádně zabrat), kterou je osvědčený motor Trabant ve standardní letecké úpravě (po rozborce, odřezání všeho nepotřebného, generálce a sborce), nové výfukové potrubí a unašeč vrtule. Pro pokračování prací bylo nutno zajistit vhodnou vrtuli. Původní záměr, použít vrtuli dvoulistou dřevěnou o průměru 36 inch, se ukázal jako nevhodný, protože motor, který je k dispozici, má dvounásobný výkon oproti doporučovanému motoru Tecumseh a dosahuje také vyšších otáček.
Nezbylo tedy poohlédnout se po jiné vrtuli. Standardem v této kategorii jsou vrtule Multi-Wing®. My jsem ale chtěli mít jistotu optimální a současně i finančně levné volby a proto jsme zajeli před několika dny na skok do Itálie, abychom se mohli s vrtulemi seznámit osobně.
První navštívenou firmou byla společnost TecnoVent Multi-Wing s.p.a. z Milána. Multi-Wing má sice zastoupení i v ČR, ale při osobním jednání nám zde nebyli schopni ukázat ani jednou hotovou vrtuli. Z produkce Multi-Wingu se pro vznášedlo nejlépe hodí vrtule postavená na bázi lopatek „Z“ z materiálu PAG (polyamid plněný skelným plnivem), který má dovolenou maximální obvodovou rychlost až 100 m/s.
Dále jsme navštívili firmu Hascon Engineering s.r.l., také z Milána. Zde nám technici doporučili vrtuli postavenou z lopatek „M“ nebo „B“ a materiálu PAG v bílé barvě. Menší nevýhodou je, že náboje mají pouze 5-9-12-16 pozic pro lopatky. Pro vznášedlo přichází v úvahu prakticky pouze vrtule pětilistá nebo šestilistá postavená na 9-ti pozicovém náboji.
Osobní jednání techniků u všech tří firem bylo velmi vstřícné a tak se nám zcela jistě podaří brzy specifikovat rozměr, počet a úhel náběhu lopatek vrtule nejvhodnější pro náš stroj.Třetí firma, kterou jsme kontaktovali, byla společnost Elettrouno s.r.l. Ta má ve svém výrobním programu lopatky pro vrtule typu Highwind New. Dodávaný náboj je ale jediný s 10-ti pozicemi, což umožňuje stavět vrtule čtyřlisté, pětilisté, šestilisté a osmilisté.