Vědci nalezli zlaté mince v hodnotě téměř sto milionů dolarů.
Za největší poklad v dějinách podmořské archeologie považují američtí lovci pokladů nález dvaceti tisíc dvacetidolarových mincí ve zlatě, které objevili po 12 letech hledání letos v červenci ve vraku kolesového parníku z americké občanské války. Hodnota nálezu mincí z roku 1864, na jejichž reversu je hlava Svobody ve frygické čapce, činí 83,5 miliónu dolarů (2,4 mld. Kč), historická cena a publicita obklopující nález ji však může podle odborníků zvýšit až na 180 miliónů dolarů (5,2 mld. Kč). Odvážlivci z podmořské výzkumné společnosti Odyssea za pomoci dvaceti sonarů prohledali u břehů Floridy dva tisíce kilometrů čtverečních dna, aby nakonec narazili v hloubce 510 metrů na vrak, který zde odpočívá již 138 let. Pátrací akce stály více než milión dolarů.
Nešťastná loď sice přežila všechny nástrahy občanské války, když však v říjnu 1865 zamířila z New Yorku do finanční metropole poraženého Jihu New Orleansu, dostala se do „dokonalé bouře“. Statečná posádka dva dny bojovala s živlem, nakonec jí však asi 160 kilometrů od přístavu Savannah selhaly parní kotle a plavidlo se začalo potápět. Tragédie se sice nekonala – z 59 pasažérů a 23 členů posádky zahynul jediný člověk – loď však šla ke dnu tak rychle, že na překládání mincí nebylo pomyšlení. Se záchrannou operací se čekalo až do moderní doby, která přinesla v podmořském bádání technologickou revoluci.
Kdybychom chtěli, potopíme se s nákladními kontejnery a dostaneme zlato z vraku do tří dnů,“ říká jeden ze spoluzakladatelů Odyssey Greg Stemm. Trvá však na tom, že poklad je třeba vyzvednout s náležitou úctou a nad hladinou provést jeho odborné ocenění. „Bude to stát sice dva milióny dolarů navíc, ale aspoň unikneme kritikům, kteří tvrdí, že soukromé společnosti se zabývají zlatokopectvím a maří vědeckou práci,“ dodává nálezce. Jeho tvrzení, že vyzdvižení pokladu má trvat maximálně dva měsíce a odborné prozkoumání necelý měsíc, však odbornou veřejnost neuspokojilo. „Samotné hledání pokladů je zábava ve srovnání s roky analýz, konzervování a detailního popisu nálezů. Tato rutina soukromé amatéry obvykle odradí. Ostatně na ni ani nemají peníze,“ tvrdí John D. Broadwater z Národního úřadu pro oceány a atmosféru. Podezření ze snahy o rychlý zisk nepřímo potvrzuje i Greg Stemm, který s oblibou upozorňuje, že podle zákona patří nálezci 90 procent ceny objevených artefaktů. Vrak sice z právního hlediska leží mimo jurisdikci americké vlády nad kulturním dědictvím, objevitelé si však obezřetně nechali ve floridské Tampě zaregistrovat exkluzivní práva na vyzdvižení obsahu lodi. Obávají se totiž, že se o svůj podíl budou hlásit také potomci cestujících a dědicové původních majitelů lodi.
Barvitý příběh okamžitě vzbudil zájem Hollywoodu. „Chceme prodat filmová práva na příběh, který patří k největším senzacím v dějinách mořeplavby,“ připouští Stemm. Z historických záznamů vyplývá, že půjde o nefalšovaný akční film. Loď, spuštěná na moře v srpnu 1853 pod názvem SS Tennessee, přepravovala nejprve americké zlatokopy do Nikaragui, kde propukla zlatá horečka. Na začátku občanské války v roce 1861 však byla zajata jižanskou Konfederací. Díky své rychlosti pak sloužila k prorážení námořní blokády Jihu. O rok později padla zpět do rukou Seveřanů, byla opevněna a zúčastnila se tažení severně po Mississippi ve snaze rozdělit síly Jihu. V roce 1864 si vydobyla nehynoucí vavříny při velkém námořním vítězství Unie v bitvě v zátoce Mobile. Dokázala tam bezpečně proplout mezi minami a vysloužila si tím přejmenování na SS Mobile. Necelý měsíc po kapitulaci Jihu už vozila cestující na pravidelné trase mezi New Yorkem a New Orleansem pod jménem SS Republic. A tehdy ji potkal poslední a největší úkol. V jižních státech se po porážce zhroutil měnový systém a bankéři ze Severu hleděli vydělat na burzovních transakcích obchodováním ve zlatě. S netušeným pohádkovým pokladem na palubě vyplula vstříc slávě i zmaru.
Pro Odysseu ovšem dobrodružství vyzdvižením zlatého pokladu neskončí. Společnost uzavřela kontrakt na objevení vraku vlajkové lodi britského válečného námořnictva HMS Sussex, která se potopila v roce 1694 u Gibraltaru. V jejích útrobách má být poklad v hodnotě čtyř miliard dolarů (76 mld. Kč), britské ministerstvo obrany však povolilo americkým hledačům výzkum pouze pod podmínkou, že si odnesou maximálně 45 miliónů dolarů (1,3 mld. Kč). S potápěním pod gibraltarskou skálou však mohou začít teprve tehdy, až bude poklad z SS Republic vyzdvižen, zakonzervován a plně katalogizován. Není divu, že hledači spěchají a zákony podmořské archeologie hodlají respektovat jen zčásti.