Praha 22. dubna (ČTK) – Na pražském nábřeží Edvarda Beneše vznikne do konce roku nové kotviště až pro 15 osobních lodí. Stavbu za 65 milionů korun dnes zahájilo Ředitelství vodních cest. Nové kotevní stání má ulehčit přetíženému přístavišti na protějším nábřeží Na Františku; ve zdejším úseku řeky mezi Čechovým a Štefánikovým mostem je nejhustší lodní provoz v Praze.

Nové přístaviště bude tvořit 25 ocelových pilířů, takzvaných dalb, které se zapustí hluboko do skalního podloží pod řekou a budou sloužit k uvazování lodí. Dalby propojí téměř 500 metrů dlouhé plovoucí molo, jehož jeden konec vyústí u Čechova mostu a druhý na plochu u vstupu do renesanční štoly z dob Rudolfa II. Přístupy na molo budou bezbariérové.

Celou akci financuje Státní fond dopravní infrastruktury, zhotovitelem jsou Stavby silnic a železnic. Automobilový provoz na nábřeží nebude podle slov zástupců ŘVC nijak omezen, protože se stavební práce budou provádět z plovoucích zařízení.

Nové kotviště poslouží především jako technické zázemí pro lodě. Plavidla zde například budou doplňovat zásoby, dobíjet baterie, tankovat palivo nebo se zbavovat fekálií z toalet. Přistávat tady budou moci i velké kabinové lodě, které do Prahy jezdí z Drážďan a nyní nemají na Vltavě vhodné kotviště.

Přístaviště poslouží i při povodních. Lodě, které nestihnou včas odjet do bezpečí holešovického či smíchovského přístavu, zde budou moci velkou vodu nouzově přečkat. Umožní jim to čtyři vysoké dalby, které výškou dosáhnou až na úroveň silnice na nábřeží. Před zničením by měly zachránit čtyři menší nebo dvě větší plavidla.

Na zajištění bezpečného upoutání lodí se ŘVC soustřeďuje od povodní v roce 2002. Tenkrát voda odnesla celkem 13 plavidel, z toho tři musela armáda zneškodnit výbušninami, aby nebyly poškozeny mosty, jezy a další vodní stavby. „Lodě jsou schopné povodně přežít, pokud jsou pevně ukotveny,“ řekl Jan Bukovský z ŘVC.

Podle něj je k dnešku celá vltavsko-labská cesta, co se týče ochrany lodí při velké vodě, zabezpečena. Celkem se na březích Labe a Vltavy nachází osm vysokovodních kotvišť, jejichž funkčnost prověřily povodně v roce 2006. Největší takové zařízení je v Děčíně – Rozbělesech, další jsou například v Mělníku, Roudnici nad Labem, Týnci nad Labem, nebo Nymburku.

Vysokovodní státní spolufinancovala Evropská unie z programu Infrastruktura.

sin jw

Napsal PetrK

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..