Hladina řeky v Ústí nad Labem se několik dní pohybuje okolo 180
centimetrů, což je hranice, kdy lodě mohou plout plně naloženy. „Předpověď ale není dobrá, proto chceme nyní maximálně využít
dostatek vody,“ řekl dnes ČTK Jiří Koudelka ze společnosti
Evropská vodní doprava (EVD).
Ztráty za dobu neplutí odhaduje EVD na několik milionů korun.
„Zatím je to stále méně než v loňském roce, kdy lodě v přístavech
stály půl roku,“ uvedl Koudelka.
Hladinu Labe nezvýšily dešťové přeháňky, ale vypuštění vlny z
vltavské kaskády, která se nyní opravuje. Srážky zatím nedokáží
podle ředitele závodu Dolní Labe Jindřicha Zídka zvýšit hladinu
spodních vod, proto zřejmě po ukončení prací na kaskádě bude
plavba opět nevýhodná. Více pršet by podle meteorologů mělo až v
druhé polovině října.
Společnost EVD garantuje plavbu při hladině nad 180
centimetrů. „Nechceme riskovat poškození plavidel, proto při
nižších stavech neplujeme,“ uvedl Koudelka. Pokud je loď naložena
pouze z 20 procent, cena lodní dopravy je podle Koudelky vyšší
než u konkurenční kamionové nebo železniční. Některé náklady lze
ale vozit pouze po vodě, poznamenal Koudelka.
Děčínská rejdařská společnost ČSPL posílala lodě na dolní
Labe přes celé léto. „Plavidla byla naložena asi z 20 procent,
ale chtěli jsme si udržet zákazníky,“ řekl ČTK ředitel ČSPL Milan
Raba. Nyní jsou lodě naloženy z 90 procent. „I my máme ztráty,
ale kompenzujeme je provozem lodní dopravy v zahraničí,“ uvedl.
Firma využila vstupu České republiky do Evropské unie a
některé lodě nyní provozuje na západoevropských vodních cestách.
Plavidla tam sice mohly být již před rozšířením EU, ale podle
Raby k tomu bylo zapotřebí mnoho dokumentů. „Nyní administrativní
bariéra padla, proto budeme jezdit více za hranicemi, dokud zde
konečně nebudou jezy,“ uvedl Raba.
ČTK