Načastěji hrozí zamotání lana a náraz o dno.

Po určité době užívání najdeme na břitech lopatek každého lodního šroubu rýhy a deformace. Ty vznikají v provozu nárazy o předměty plovoucí ve vodě nebo kontaktem šroubu s vegetací, pískem, kameny a předměty na dně. Velmi častým problémem je také zamotání lana (obvykle kotevního) nebo silonových rybářských vlasců do lodního šroubu.

Deformace náběžné hrany lodního šroubu nebo celé lopatky, pokud překročí únosnou mez, je velkým problémem, protože podstatně snižuje účinnost přenosu síly a způsobuje nevyvážení rotojících sil, které mají za následek vibrace pohonné jednotky, zvýšenou hlučnost a namáhání ložisek vrtulového hřídele vedoucí často až k jejich „vysypání“.

Pokud provozujeme plavidlo v mělkých vodách a blízkostech břehů, je pravděpodobnost nechtěného poškození lodního šroubu poměrně značná. Rotující šroub představuje také vysoké riziko pro plavce (zvláště děti), kteří se v okolí lodě pohybují.

Poškození lodního šroubu je nutno předcházet především ostražitostí při plavbě. Nabízí se také možnost použití ochranné klece. Ta sice sníží účinnost pohonu (v literatuře se udává hodnota snížení 5% až 15%), ale vcelku dokonale chrání šroub a hlavně vytváří dobrou ochranu proti kontaktu šroubu s plavcem. Ochranná klec se dodává často jako univerzální doplněk a upevňuje se na antikavitační desku nohy motoru. Bývá opatřena výrazným barevným nátěrem, aby byla pod vodou dobře viditelná.


Problém zachycení a následného zamotání lana nebo vlasce do lodního šroubu je také řešitelný a to osazením břitů na vrtulový hřídel. Používá se několik typů břitů – od jednoduchých diskových (obvod disku vytváří hladký nebo zvlněný břit) až po po břity pracující na principu nůžek (jeden břit je pevně spojen s vrtulovým kozlíkem nebo nohou a neotáčí se, druhý rotuje spolu s vrtulí). Nejčastěji se používají výrobky Plastimo, ProProtector, Shaft Knife, Spurs a Stripper. Poslední jmenovaný typ je pravděpodobně nejdokonalejší a chrání šroub nejlépe. Vyrábí jej britská firma Ambassador Marine v mnoha provedeních pro použití na prakticky všech typech motorů a pohonů.

Napsal PetrK

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..