Ústí nad Labem 30. června (ČTK) – Nízká hladina řeky Labe omezila lodní dopravu mezi Ústím nad Labem a hranicí s Německem. Stojí nejen nákladní doprava, ale i zahraniční turistické lodě, které letos začaly jezdit do Čech ve větší míře. Ředitel závodu Dolní Labe Jindřich Zídek dnes ČTK řekl, že průtok v Labi byl zejména na konci června mimořádně nízký.
Výška hladiny Labe dnes v Ústí nad Labem dosahovala 156 centimetrů a korytem řeky protékalo 110 metrů krychlových vody za sekundu. Průměrný roční dlouhodobý průtok je zde 293 metrů krychlových za sekundu, ještě v sobotu protékalo více než 160 metrů krychlových vody. „Při takto nízkém vodním stavu se nedostanou nejen do Ústí ale ani do Děčína kabinové turistické lodě, které potřebují výšku hladiny minimálně 170 centimetrů,“ řekl Zídek. Nákladní lodě by sice plout mohly, ale jen se zhruba třetinovým nákladem, což je daleko za hranicí rentability. Situace na Labi je dobrá od Ústí nad Labem směrem do vnitrozemí, kde mohou díky regulovanému toku plout lodě s ponorem i větším než dva metry.
Podle Zídka hladinu Labe výrazně pozitivně ovlivňuje přítok Vltavy, ze které přitéká zhruba 70 metrů krychlových vody za sekundu, z vlastního toku Labe teče jen přibližně 40 metrů krychlových. Další menší přítoky na dolním Labi ovlivňují hladinu jen minimálně. „Vše je závislé na srážkách, pokud nebudou, zůstane Labe na setrvalém stavu, případně může ještě klesat,“ uvedl Zídek. Pokud by poklesl objem vody vypouštěný vltavskou kaskádou, mohla by být situace pro rejdaře ještě nepříjemnější.
Nízký stav vody v Labi ovlivňuje mimo jiné také provoz přístavů, kterým podobně jako rejdařům přináší každodenní ztráty. „Ještě minulý týden některé lodě jezdily, provoz se zastavil přes víkend. Nyní vykládáme v přístavu v Děčíně ještě poslední lodě. Je ale otázka několika dní, kdy budeme v oblasti lodní překládky, což je naše hlavní činnost, bez práce,“ řekl ČTK jednatel společnosti Česko-saské přístavy Jiří Aster. Společnost se v období bez provozu lodí zabývá překladem zboží na železniční vagony a kamiony, což je jen ale doplňková činnost. „Jsme takto schopni přežít třeba měsíc, pokud by ale lodě nejezdily déle, bylo by to pro nás kritické,“ dodal Aster.
Aleš Pelikán tav