Francouzský dokumentární cyklus na ČT2.

Česká televize opakuje na programu ČT2 velmi zajímavý devítidílný cyklus pořadů o lodích. Pokud jste jej přehlédli, máme pro vás seznam všech dílů s termínem vysílání těch nejbližších. Na stránkách ČT si lze aktivovat i službu, která vás upozorní na začátek programu.


Již odvysílané díly
(1) Konec lodi France
Příběh luxusního transatlantického parníku.
V květnu 1960 se francouzský prezident De Gaulle zúčastnil slavnostní chvíle: na vodu byl spuštěn největší parník světa „France“. Přispělo to k jeho vizi vrátit Francii její mezinárodní postavení a prestiž. Třista patnáct metrů dlouhý kolos měl být putujícím symbolem životního stylu po francouzsku. Tato loď nikdy neporušila pravidlo velké zaoceánské lodi: luxus, efektivnost, přesnost. A přece její sláva netrvala dlouho…
(2) Salem – podvod století
Špinavá hra kolem ztroskotání jednoho tankeru.
17. ledna 1980 se nedaleko senegalského Dakaru potopil tanker Salem o výtlaku dvěstě tisíc tun. Pojištovna Lloyd, která zahájila vyšetřování, brzy přišla na stopu zarážejících detailů. Kvůli nepřítomnosti jediné stopy po požáru či po ropné skvrně začalo být tvrzení o výbuchu na palubě velmi pochybné. Potopení lodi Salem tak přestalo být katastrofou, ale stalo se tajemstvím.
(3) Créole – jachta snů nebo prokletá loď?
Luxusní plachetnice přinášela svým majitelům jen smůlu.
Další díl dokumentárního cyklu o proslulých lodích vám představí jachtu Créole. Mezi majiteli této luxusní jachty najdeme i taková jména jako Stavros Niarchos nebo Maurizio Gucci. Všichni byli nejprve nadšeni a okouzleni – a nakonec byli rádi, když se jí zbavili. Tato loď byla pro svůj vzhled neobyčejně přitažlivá – ale jako by ji pronásledovalo nějaké prokletí. Nakonec se jí lidé začali bát a nejeden pověrčivý námořník by na její palubu nevstoupil ani za hromádku zlata.

Nejbližší díly
Neděle 6.6. v 10:45
Pondělí 7.6. v 13:15

(4) Britanis neboli plavba životem
Příběh nejstaršího výletního parníku.
Luxusní parník Britanis se mezi legendárními loděmi ocitl plným právem. Patří totiž k nejstarším plavidlům tohoto typu: pod jménem Monterey byl spuštěn na vodu v roce 1931 v Kalifornii. Tento mořsklý pamětník prožil během své dlouhé kariéryvšechny zvraty dvacátého století. Vystřídal řadu majitelů, prožil dny úpadku i slávy – ale výletníci mu zůstali věrní. A Britanis je dodnes je vozí mezi ostrovy Karibského moře.
Neděle 13.6. v 11:00
(5) Život a smrt parníku America
Historie luxusního amerického plavidla.
Poslední parník, který Spojené státy postavily před druhou světovou válkou, nesl hrdé jméno America. Po prvních výletních plavbách jej však konfiskovala armáda, přejmenovala na West Point a přeměnila na transportní loď. Pět let se úspěšně vyhýbala japonským bombám a německým torpédům. Po válce ji čekalo nové období slávy – ale také neslavný konec.

V dalších týdnech
(6) Askoy II – plachetnice Jacquesa Brela
Slavný šansoniér miloval moře a lodě.
Konstruktér Hugo van Kuyck byl uznávaným stavitelem lodí. V roce 1944 také spolupracoval s Američany na přípravách vylodění v Normandii. Poslední lodí, která vyšla z jeho dílny, byla Askoy II, plachetnice, která učarovala slavnému šansoniérovi Jacquesu Brelovi. Ten ji koupil a podnikl s ní obdivuhodnou plavbu kolem světa. Po jeho smrti Askoy osiřela – a jako skutečný sirotek se potácela od jednoho majitele k druhému.
(7) Ile de France – mořský bernardýn
Luxusní parník v roli zachránce ohrožených.
Francouzský luxusní parník Ile de France měl zvláštní osud. Před druhou světovou válkou se na něm plavila společenská smetánka mezi Evropou a Amerikou, za války se stal transportní lodí. Proslul však díky něčemu docela jinému: jeho posádka se zasloužila o dlouhou řadu hrdinských činů. Ile de France totiž během své kariéry zachránila tolik lodí a námořníků v tísni, že se jí začalo říkat „mořský bernardýn“. Zdá se, že se narodila pod šťastnou hvězdou.
(8) Batyskaf – deset tisíc metrů pod mořem
Profesor Piccard uskutečnil sny Julese Verna.
Zvláštní kapitolu v průzkumu oceánských hlubin představují batyskafy – podmořská plavidla, spojená především se jménem profesora Augusta Piccarda. Jeho batyskaf Trieste se poprvé ponořil v roce 1953 a umožnil průzkum mořských hloubek, o jakém vědci mohli jen snít. Dnes už se tento typ podmořského plavidla neuplatní – ale v historii poznávání tajemství oceánů mají batyskafy Trieste a Archimedes své pevné a zasloužené místo.
(9) Winnipeg – plavba naděje
Dramatická pouť španělských uprchlíků do Chile v roce 1939.
Do historie mohou vstoupit i docela obyčejné lodě a dokonce i jedinou plavbou. To je případ francouzského parníku Winnipeg, na jehož palubě opouštělo v roce 1939 svou vlast dva tisíce uprchlíků, hledajících v Chile útočiště po porážce ve španělské občanské válce. Zajímavostí na téhle akci je, že ji organizoval později známý chilský básník Pablo Neruda.

Napsal PetrK

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..