Praha 5. srpna (ČTK)
Labe letos lodním dopravcům nebývale přeje. Od konce června do konce července umožňovala výška hladiny u hranic s Německem rentabilní mezistátní plavbu. Vyplývá to z aktuálních statistik ministerstva dopravy.
„Červenec bývá přitom z hlediska plavby kritickým měsícem,“ uvedl mluvčí MD Karel Hanzelka. Loňský rok byl pro rejdaře vůbec nejhorší za deset let, přeshraniční plavba stála prakticky od poloviny června do konce listopadu.
Letos se na Labi projevily vydatné deště. Pro loďaře je směrodatný údaj na vodočtu v Ústí nad Labem, kde se musí hladina pro ideální plavbu pohybovat v rozmezí od 200 cm do 450 cm.
Nad 200 cm začíná být plavba rentabilní, nad 300 cm je u hranic možný maximální ponor plavidel. K rysce 200 cm se hladina přiblížila až v závěru července. „Další vývoj bude záviset na charakteru počasí v měsíci srpnu,“ uvedl mluvčí.
Rejdaři však nechtějí každoročně čekat na déšť a požadují po státu výstavbu jezu u Děčína. Ten by měl podmínky pro plavbu u hranic stabilizovat. Stavba se připravuje už 16 let; MD ji podporuje, proti se staví ministerstvo životního prostředí.
Rejdaři se proto pustili se státem do soudního sporu o miliardy. Celkem dopravci odhadují, že jim dlouhodobě špatné plavební podmínky na Labi způsobují škody za miliardu korun ročně. Celkovou výši škod za léta 2004 až 2007 vyčíslili na čtyři miliardy korun.
První soudní stání se uskutečnilo počátkem června, kdy proti sobě stanuly ministerstvo dopravy a společnost ČSPL. Ta žádá od státu 1,8 miliardy korun. Soud líčení odložil na září.
sin vju