K renovaci lodního motoru mohou být různé důvody. Třeba ten, že máte rádi staré stroje a chcete uchovat jejich krásu svým dětem a vnukům. V tom případě vás čeká renovace historická. Druhým důvodem může být potřeba získat levně lodní motor. Pak nastupuje renovace funkční.
V tomto sérii dvou článků bych vám chtěl ukázat, že do renovace lodního motoru se může pustit každý zapálený kutil s relativně chudým dílenským vybavením. Zaměřím se na stručný popis renovace poválečných lodních motorů. Pokud zvládnete „rozchodit“ motor starý cca 40 let, pak se můžete bez problémů příště pustit třeba do motoru podstatně staršího.
Získat motor ze padesátých-šedesátých let není příliš složité. Stačí sledovat inzertní rubriky na lodních serverech a v inzertních časopisech, případně oběhnout pár lodních klubů. Nejhodnotnější motory se dají sehnat v pozůstalostech a od starších lidí, kteří respektují hodnotu věcí. Je třeba se obloukem vyhnout motorům, který byly „napadeny kutilem“. V dalším kroku je třeba si definovat, co se od renovace očekává. Jinak je třeba přistupovat k renovaci motoru, který bude sloužit jako interiérová dekorace, jinak k motoru, který se stane pohonnou jednotkou čtyřicetiletého restaurovaného člunu a jinak motor, která bude sloužit například k občasnému popojetí s plachetnicí. Abych vás trochu nalákal, můžete si prohlédnout na několika fotografiích zdařilou renovaci lodního motoru Moskva 10,5 HP, který bude sloužit k pohonu překrásného, nově renovovaného, hausbótu. Zadání majitele před renovací bylo jednoznačné. Nebyla stoprocentně požadována historická věrnost, ale především výborný technický stav, provozní spolehlivost a prvotřídní vnější vzhled. Šlo tedy o typickou renovaci, nikoliv restaurování.
Jak je vidět, dopadl výsledek nadmíru dobře. Výsledná kvalita povrchových úprav hliníkových a ocelových částí je na postatně vyšší úrovni, než byla u sovětského originálu. Toho bylo dosaženo kvalitním galvanickým pokovením a lakováním práškovou technologií. Také z hlediska funkce je motor ve výborné kondici. Díky použití špičkových ložisek a těsnících kroužků (gufer) bylo dosaženo perfektního chodu a těsnosti převodovky i klikové skříně. Klasické zapalování bylo nahrazeno bezkontaktním, kompletně vystavěným pod setrvačník. Tím bylo dosaženo vynikajících startů i chodu motoru. Podobně drastický zásah do konstrukce motoru je ale možný pouze u motorů nevalné historické hodnoty, jako je tento.
… pokračování příště
(LHA)