Jak vznikla trysková loď.

Mělké vody říček v Canterbury na Novém Zélandu byly Billu Hamiltonovi velikou výzvou. Tento vynalézavý a podnikavý sportovec – inženýr přišel na využití silné síly vody. Ne jako lodní šroub, který je umístěn pod lodním trupem, ale pohonnou jednotku umístil do lodi, tak aby mohl plout vysokou rychlostí po mělké vodě.

Hamiltonův „waterjet“ si začaly první odvážlivci pořizovat přibližně od roku 1953, vyrobené v loděnici v Christchurch. Do roku 1957 se lodě rozšířily po celém Zélandu. Objevovaly nová dosud nesplavná místa na odlehlých tocích, lidé v těchto pozoruhodných lodích s novým proudovým pohonem našli výborného pomocníka a také zdroj zábavy. Tehdy byly lodě postaveny téměř celé ze dřeva, což snižovalo využití lodí, zvláště při nebezpečí kolize s kameny a skálami ve vodním korytě.

Naštěstí se někdy kolem roku 1958 objevil na scéně první sklolaminát. Díky němu se zkonstruovali více odolné trupy lodí, které se mohly masově vyrábět v rychle se rozrůstajícím a expandujícím soukromém podniku. A v sedmdesátých létech již bylo vše připraveno na stavbu železných trupů, které jsou odolné vůči nechtěným kolizím na mělkých kamenitých řekách.

Roku 1962 byla založena asociace vlastníků proudových lodí – the New Zealand Jet Boat Association, s 58 zakládajícími členy – vlastníky lodí. V současné době je jejich počet kolem 2 tisíc.

Bill Hamilton významně přispěl k rozvoji lodních pohonů, jeho vynález je využíván a dále rozvíjen v mnoha zemích světa, v plavidlech rozličných druhů a velikostí. Jeho úspěch byl oceněn v červnu 1974, kdy mu byl při příležitosti oslavy narozenin britské královny udělen rytířský titul.

Sir William Hamilton, patron Novozélandské asociace proudových lodí zemřel v březnu 1978.


Pohon proudem vody má mnoho předností proti klasickým způsobům pohonu lodí. Zde jsou některé výhody:

Výborná manévrovatelnost

  • Přesná kontrola řízení ve všech rychlostech
  • „Nulová rychlost“ otáčení – zajišťuje otočení na místě o 360° – dokonalá manévrovatelnost při přistání a při držení na místě
  • Při větším počtu instalovaných trysek je možný pohyb do strany
  • Vysoká výkonnost při prudkém zastavení

Vysoká efektivita

  • Pohon je při středních a vyšších rychlostech stejně a více efektivní než klasické způsoby pohonu

Malý čelní odpor

  • Absence nástaveb na dně lodi snižuje její odpor

Snadná údržba

  • Absence pohonných nástaveb na dně trupu snižuje počet nehod a závad
  • Minimální prostoje a jednoduchá údržba

Klidný a tichý

  • Bez vibrací trupu, bez otáčivého efektu a bez kavitace během rychlé jízdy přispějí k maximálnímu možnému komfortu posádky
  • Malá akustická stopa pod vodou

Absolutní bezpečnost

  • Lidé v okolí lodi jsou v bezpečí – nehrozí zranění od lodního šroubu

Napsal PetrK

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..