Ideální pro lehké sportovní motoráky.

Volvo Penta uvedla na trh nový lodní pětiválcový diesel s označením D3 o výkonu 110, 130 a 160 HP a hmotností 215 kg, resp. 310 kg ve spojení s pohonem Aquamatic SX.

Motor byl odvozen z automobilového motoru Volvo a je určen především pro lehké sportovní lodě. Při jeho vývoji bylo dbáno především na nízkou hmotnost, kompaktní rozměry a rychlost otáčení vhodnou pro spojení s „Z“ náhonem SX Aquamatic.

Motor je řešen jako pětiválcový s válci v řadě, vstřikováním typu common-rail a turbodmychadlem s chladičem vzduchu. Vyznačuje se velmi tichým klidným chodem a stavební délkou o 10 cm kratší proti obdobným motorům této kategorie. Blok i hlava je vyrobena z hliníku, čím je dosaženo velmi nízké hmotnosti. Ve srovnání s automobilovou verzí je blok motoru částečně konstrukčně upraven a zesílen. Motor je také vybaven výměníkem nové konstrukce.

Velká péče byla věnována přípravě směsi, řízení pracovních parametrů motoru a spalování směsi. K tomu napomáhá zejména 4-ventilová technologie a systém vstřikování common-rail s pracovním tlakem 1600 Barů. Zvláštností vstřikovací soustavy jsou dvě vstřikovací trysky pro každý válec. Vstřikováním paliva ze dvou stran se dosahuje výborného smíchání paliva se vzduchem a tím vytvoření dokonalé pohonné směsi. Vstřikování je řízeno elektronickou jednotkou EVC (Electronic Vessel Control system).

Napsal PetrK

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..