O minulém víkendu se sešli příznivci vodního motorismu na břehu rybníka Olšovce v Jedovnicích na tradičních závodech motorových kluzáků – mistrovství Evropy kategorie O 500 a mezinárodních závodech kategorií O 250, O 350, OSY 400 a FR 1000. Příští rok se v Jedovnicích dokonce připravuje mistrovství Evropy ve třídě O 700.
Pro ty, kteří se v tomto sportu příliš neorientují, přinášíme několik trochu informací.
Závodní čluny jsou rozděleny do mnoha tříd a kategorií. Nás budou zajímat hlavně ty, které můžeme vidět u nás. Jsou to kluzáky s přívěsným motorem kategorie „O“ ve třídách 250, 350, 500, 700 ccm, OSY 400 a Formule 1000 se zabudovaným motorem. Trup člunů je libovolný – u „dvěstěpadesátek“ a „třistapadesátek“ je to většinou tzv. proprider ve kterém pilot leží – z angl. Propeller – vrtule, Rider – jezdec, což znamená v přeneseném slova smyslu „jezdec s vrtulí“. U vyšších kubatur se setkáme výlučně s trimarany vybavenými kevlarovým kokpitem, ve kterém pilot sedí připoután bezpečnostními pásy. Součástí výbavy je i kyslíková láhev. Slouží k zajištění dýchání pilota při převrácení člunu, do doby, než zasáhne záchranný tým žabích mužů. OSY 400 je kategorie od 15 let. Člun libovolný a motor přívěsný sériový – většinou „čtyřstovka“ Yamato. U této kategorie je dosahována rychlost okolo 120 km/ hod !!! Formule 1000 používá klasické tříbodé kluzáky a je poháněna „litrovými“ motory sériové provenience, upravenými podle někdejší automobilové formule Junior. Výkony těchto motorů se pohybují v rozmezí 100 – 150 koní a čluny s nimi dosáhnou rychlosti přes 150 km/ hod. O pohon „óček“ se starají dvoudobé motory „krmené“ metanolem. U kategorie O250 a O350 jsou to dvou a tříválce italských výrobců GRM a VRP, ale také dožívající německé čtyřválce kdysi monopolního výrobce pana Königa. Výkon špičkových motorů se pohybuje kolem 70, respektive 100 koní. Rychlost 150 – 170 km/hod. Kluzáky kategorie O500 a O700 pohání rovněž motory italských výrobců GRM a VRP, ale tentokrát čtyřválce. Sání je u nich řízeno membránami a o směs se starají čtyři karburátory Mikuni. Jejich výkon se pohybuje od 150 koní u „pětistovky“ až po 170 koní „sedmistovky“při 12.800 – 13.500 otáčkách za minutu. Maximální rychlost člunů 190 km/ hod. je už vražedná. Výkon motoru se přenáší přes tzv. mezikus a ostruhu na vrtuli, která bývá většinou tří a čtyřlistá. Samozřejmostí u vyšších kubatur je hydraulika, která ovládá sklon, resp. odklon motoru v určitých režimech jízdy. Nastavením základního postavení motoru a typem vrtule se mění jízdní vlastnosti podle charakteru tratě a povětrnostních podmínek (délka tratě, počet otočných bójí, bezvětří – žádné vlny, větrno – velké vlny atd.). Zastřešující organizací, která určuje pravidla, schvaluje mezinárodní závody a vypisuje mistrovství světa a Evropy, je UIM se sídlem v Belgii. Závodí se na uzavřených tratích vyznačených minimálně dvěma bójemi. Jezdí se proti směru hodinových ručiček, tedy na levou ruku. Start je pevný – tzv. JETTY – z mola. Půl minuty před startem se rozsvítí červené světlo. Motory musí být v klidu. Po uplynutí půl minuty zhasne červené světlo a mechanici nahodí motory a vloží čluny do vody. Zrychlení je obrovské. Maximální rychlosti docílí čluny během tří sekund a míří k první bóji. Závod sestává ze tří rozjížděk – sprintů, ze kterých se každému jezdci sčítají body za umístění a ten kdo jich má nejvíc, vítězí. Při mistrovských závodech se jezdí rozjížďky čtyři – nejhorší se škrtá. Tento systém umožňuje uspět i jezdci, kterého potká v některé z rozjížděk porucha nebo havárie. O ty není nouze a někdy bohužel končí i tragicky. Voda není nikdy ideálně rovná a při havárii velmi záleží na rychlosti, úhlu dopadu a na „terénu“. Nepříjemné jsou vzájemné střety lodí. Tato rizika jsou ale vlastní všem rychlostním sportům. Naše historie zná několik mistrů Evropy, ale i mistra světa – Petra Imramovského. V současnosti je naším nejúspěšnějším jezdcem Jiří Mašek z Brna, držitel mnoha titulů mistra republiky, ale zejména stříbrných a bronzových medailí z mistrovství světa a Evropy v kategoriích O500 a O700. Se svojí tradiční „třináctkou“ křižuje už dvacet let naše i evropské tratě. Jeho největší mezinárodní úspěchy přišly s motorem italského výrobce VRP – Verona Racing Power. Také letos obohatil svoji velkou sbírku o jeden cenný pohár – na mistrovství světa O700 v Rakouském Unterachu obsadil druhé místo.
Josef Fajt (redakčně upraveno)