Pardubice 20. ledna (ČTK)

Záměr splavnění Labe do Pardubic uvázl na mrtvém bodě. Pardubický kraj, který za něj dříve lobboval na ministerstvu životního prostředí, žádné aktivity nevyvíjí, stejně jako investor, jímž je Ředitelství vodních cest. Podle Nejvyššího kontrolního úřadu je potřebnost stavby nejistá.

„Ministerstvo životního prostředí stále nepřehodnotilo své zamítavé stanovisko. Za ministra Ladislava Mika se zdálo, že k tomu dojde, ale jeho odchodem se celý proces zastavil,“ řekl ČTK krajský radní pro dopravu Jan Tichý (ČSSD).

Podle něj by se o celou věc mělo zasazovat Ředitelství vodních cest a snažit se najít průchodné řešení. Investor však žádnou novou variantu nepřipravuje. „Dosavadní řešení bylo schváleno ministerstvem životního prostředí jako optimální varianta splavnění. I z našeho pohledu se jedná o nejlepší řešení, a proto nevidíme důvod je přepracovávat,“ sdělil ČTK mluvčí Ředitelství vodních cest ČR Václav Straka.

Podle Tichého by se dala labská vodní cesta využít nejdříve pro rekreační účely a v budoucnu by si našla i pro přepravu nákladů. Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) je však k smysluplnosti investic do lodní dopravy skeptický. „Ministerstvo dopravy věrohodným způsobem neprokázalo potřebnost investic na rozvoj a modernizaci labské vodní cesty. Nepředložilo žádné doklady, které by prokazovaly míru efektivnosti celkových finančních prostředků předpokládaných na dobudování labské vodní cesty,“ uvádí zpráva NKÚ z ledna 2009.

Plán splavnění Labe do Pardubic zastavil tehdejší ministr životního prostředí Martin Bursík, který záměru neudělil výjimku ze zákona o ochraně přírody a krajiny. Pro prodloužení vodní cesty o 24 kilometrů z Přelouče do Pardubic měly vzniknout více než tříkilometrový kanál, plavební komora s vraty a nová přemostění, celkem za zhruba dvě miliardy korun. Další peníze by stálo vybudování pardubického přístavu se skladovacími prostory a překladištěm.

Odpůrci splavnění argumentují tím, že výkony vodní dopravy nákladů činí asi procento v nákladní dopravě a nemůže konkurovat železnici nebo silniční přepravě. Podle Miroslava Patrika z ekologické organizace Děti Země náklady po řece nikdo vozit nepotřebuje, přepravu osob považuje za marginální. Železniční trať podél Labe by většinu zboží mohla bez větších problémů a investic převzít. Z lodí na vagony je lze přeložit například ve stávajícím přístavu v Kolíně. Podle dřívějších údajů bude železnice schopna v roce 2020 přepravit až desetinásobek plánovaného objemu lodních nákladů. Potřebnost splavnění přesvědčivě neprokázaly ani dosavadní analýzy a průzkumy investora či společnosti Přístav Pardubice.

dos sap

Napsal PetrK

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..