Co je to za závod
Ať se již zabýváme původním názvem „Cutty Sark“,
což je hrdé jméno jednoho z nejrychlejších čajových
clipperů v historii mořeplavby, či překladem dnešního názvu
„Tall Ships“, což lze volně přeložit jako vysoko,
hodně oplachtěné lodi, vždycky se dostaneme k překrásným
historickým lodím, které v éře rozkvětu mořeplavby pod plnými
bílými plachtami brázdily světová moře a oceány. Mnoho z těchto
krásek se zachovalo dodnes a okouzlují lidi na celém světě
svou důstojností a majestátností. Většina z nich je z finančních
důvodů v majetku prestižních námořních akademií a jejich
úkolem dneška je výcvik mladých lidí v duchu určitých
hodnot a morálky. Pro mne je „Cutty Sark“ vlastně spíše
něž tvrdý závod, v němž člověk nezná bratra, velikou přehlídkou
krásných lodí a známých lidí kolem nich s hlubokou myšlenkou
společného přátelství. Průvody městem, slavnostní defilé,
ohňostroje i návštěvy a prohlídky ostatních lodí. Přesto
je to i závod, který vede mnoha zeměmi Evropy, z námořního
hlediska i velmi obtížnými a nehostinnými místy, a tak jeho
výsledky vzbuzují prestiž i obdiv. Závod je určen především
pro mladé lidi. Pravidla říkají, že alespoň polovina posádky
musí být mladší 26let. Tedy většinou středoškoláci a
vysokoškoláci.

 

„Tall ship´s Race“ organizuje v Evropě společnost
ISTA (International Sail Training Association) a v USA ASTA
(American Sail Training Assotiation). Oni sami o sobě říkají:

„Jsme nevýdělečná zájmová organizace a naším
cílem je pomocí tréninku plachtění, docílit u mladých lidí
rozvoj osobnosti, spolupráce a vzdělání. Nezáleží nám na
národnosti, náboženském vyznání ani sociální skupině lidí.
Nejedná se nám pouze o získávání zkušeností a dovedností,
které jsou spojeny s jachtingem a plachtěním. Prioritním cílem
je rozvoj mladého člověka po všech jeho stránkách.“

 

Členové Sail Training International jsou:
Austrálie, Belgie, Bermudy, Kanada, Dánsko, Finsko, Francie, Německo,
Irsko, Itálie, Litva, Nizozemí, Nový Zéland, Norsko, Polsko,
Portugalsko, Rusko, Španělsko, Švédsko, Velká Británie a
USA. Česká republika, jak vidíte, doposud chybí-zatím, není
to škoda?

Závod se koná každé léto na různých místech Evropy.
Obvykle se ho účastní 70 až 100 lodí z více než 20 zemí s
posádkami celkově čítajících kolem 4000 mladých lidí. A
ptáte-li se odkud ti lidé jsou, je neuvěřitelné, že mnohdy
z více než 30 zemí celého světa. S ohledem na počet lidí,
kteří celou akci sledují, ať již přímo v ulicích navštívených
měst, ale i v tisku, rozhlase a televizi, je to skutečný svátek
mořeplavby v mezinárodním měřítku. A my, i když naše země
nemá z historického hlediska velikou tradici v mořeplavbě,
chceme být s naší lodí Princess při tom. Možná proto, že
věříme v tyto hodnoty a budeme se je snažit šířit mezi
mladými lidmi. Princess je také školní a výcviková loď a
každoročně se na její palubě vystřídá mnoho lidí, tak
proč to nezkusit. Naše malinká zemička uprostřed Evropy má
až neuvěřitelně velikou členskou základnu jachtařů a i
plavby, které děláme my Češi, píšou historii našeho národa.

Historie závodu

 

Historie závodů i jachetního tréninku „Tall Ship“se
datuje již kolem roku 1950. Londýnský advokát Bernard Morgan
a portugalský velvyslanec ve Velké Británii Dr. Pedro
Theotonio Pereria byli prvními iniciátory závodu tohoto typu.
Jejich snem bylo přinést přátelství, porozumění a spolupráci
mezi mladé lidi, kteří se jachtingem zabývají. První závod
se konal v červenci roku 1956. Tento závod, kterého se zúčastnilo
asi 20 lodí z 10ti zemí světa, se konal mezi anglickým městečkem
Torbay a portugalským Lisabonem. Závod se původně jmenoval
„Cutty Sark“ podle jména nejznámějšího a
nejrychlejšího clipperu a byl plánován jako jednorázová záležitost.
Po úspěchu, s jakým se však setkal, se předsednictvo Sail
Training International rozhodlo uspořádat podobný závod o dva
roky později a následně každé další dva roky. Nyní je závod,
díky jeho sledovanosti, pořádán v evropských vodách od
Baltského po Středozemní moře už každé léto. Tento závod
v celé své historii hostoval ve více než 90ti přístavech,
počty zúčastněných lodí i závodníků za ty roky už
dosahují úctyhodných čísel a trasy plaveb tohoto závodu
prokřižovaly všechny významné námořní cesty kolem
Evropy.Nutno podotknout, že tento závod vnesl do světa námořního
jachtingu nové světlo a naději pro ty překrásné
plnoplachetníky, jež vyřadila z mezinárodního obchodu éra páry
a dieselových motorů. Ale to, s jakým zaujetím je lidé
sledují, skýtá naději, že tento sport a vášeň k lodím i
mořím nikdy nevymizí!

Tak běžel čas a v roce 2006 už má „Tall Ship“ 50tiletou tradici. Zkrátka kulaté výročí, které dává jistotu velkolepé události. U toho přeci nemůže s/y Princess chybět!

Účastníci závodu

 

Závodu „Tall Ship“ se účastní lodě různého typu.
Od malých plachetnic až po velké přes 100 metrů dlouhé
mnohastěžňové lodě. Plachetnice jsou podle pravidel závodu
rozděleny do 4 základních kategorií. Rozhodující je délka
a vybavení lodi. Velkou roli hraje i stáří. Na startu najdete
i moderní závodní speciály, ale jejich přednosti v tomto závodě
nikoho moc neohromí, jedná se přeci o závod historických lodí.
Tohoto faktu chceme využít v naší prezentaci na Cutty Sarku.
Princess má sice za sebou úspěšnou závodní kariéru, dnes
je to ale spíše kráska v letech, které právě tato skutečnost
umožní stát na startu mezi nejstaršími loděmi vlastně jako
jedna z nejmladších. Holt je to už o trochu více, než jeden
rok, co přesáhla 30 let stáří, a tak se dnes právem řadí
k veteránům námořní plavby.

Závodní kategorie lodí

  • CLASS A – Všechny lodi s příčným oplachtěním (čtvercové
    a pravoúhlé plachty) s celkovou délkou přes 40m.
    Typově se jedná např. o: Plnoplachetník, Bark,
    Barkatina, Briga, Brigantina, Škuner s vrcholovým
    oplachtěním apod….
  • CLASS B – Tradičně vybavené lodě s gaflovým oplachtění
    s maximální délkou méně než 40m a s čárou ponoru
    nižší než 9,14m. Typově se jedná např. o: Škunery,
    Kutry apod…. s gaflovým ráhnem v plachtě.
  • CLASS C – Lodě s bermudským oplachtěním a max. délkou
    menší než 40m a ponor nižší než 9,14m, které
    nemají spinaker. Typově se jedná např. o: Slup, Yawl,
    Ketch s trojúhelníkovými plachtami.
  • CLASS D – Moderně vybavené lodě s bermudským oplachtěním
    a s max. délkou menší než 40m a ponor nižší než
    9,14m, které mají spinaker. Typově se jedná o moderní
    typy lodí jako v třídě C, ale se spinakerem a závodní
    speciály.

Konkurence je opravdu úctyhodná. Většina zúčastněných
lodí jsou plachetnice námořnictva, námořních škol a
univerzit. Potěšte se pohledy na ty krásky.

Ročník 2006

 

Tento rok se jedná o jubilejní 50.výročí tohoto prestižního
závodu, a je tedy příležitostí zavzpomínat a vše pořádně
oslavit.

Nyní, po 50ti letech, tým stejně nadšených lidí, kteří
však dnes mají úplně jiné zázemí, techniku a podmínky pro
konání akce, dokončují poslední přípravy pro závod v roce
2006. Zorganizovali moderní závod v mezinárodním měřítku
avšak v duchu historické tradice. Závodu se dokonce zúčastní
také několik lodí a hrstka posádky, která stála na startu
úplně prvního závodu v roce 1956!

První setkání účastníků Tall Ship’s Race 2006 se bude
konat v malém historickém městečku St. Malo ve Francii. Toto
malebné městečko s úchvatným pobřežím a dva kilometry
dlouhým opevněním kolem celého zálivu zajistí divákům úchvatný
výhled na každého účastníka slavnostního zahájení. Počítá
se, že tento rok bude do závodu přihlášeno mnohem více lodí
než obvykle, a proto, vzhledem k velkému počtu zájemců, bude
místem prvního setkání již výše zmíněné městečko St.
Malo a ne místo kousek od městečka Torbay na řece Dark, jak
tomu bylo před 50ti lety. Dle tradice však bude 1.závodní
etapa ale odstartována právě odsud. Povede do portugalského
Lisabonu.

Další, 2.exhibiční etapa povede z Lisabonu do malebného
andalúzského městečka na jihu Španělska – Cádizu. 3.etapa
povede opět na sever až do La Coruňa ve Španělsku a po přibližně
jednom měsíci stráveném v blízkosti Pyrenejského
poloostrova bude závod pokračovat 4.etapou z La Coruňa do
Antverp v Belgii, kde se bude konat slavnostní ceremonie – vyhlášení
výsledků.

Trasy jednotlivých etap závodu v roce 2006

 

  • Saint Malo – Lisabon – 9.7. až 20.7.2006 (12dní)
  • Lisabon – Cádiz – 23.7. až 26.7.2006 (4dny)
  • Cádiz – La Coruńa – 29.7. až 7.8.2006 (15dní)
  • La Coruńa – Antverpy – 10.8. až 19.8.2006 (10dní)

Tento unikátní závod je kombinací čtyřdenních doprovodných
aktivit v každém z přístavů se skutečným závoděním na
dvou etapách a dvouetapovým exhibičním plachtěním pro diváky
mezi zbylými přístavy (tzv. Cruises in Company).

Každý z pěti hostujících přístavů 50. ročníku
„Tall Ship’s Race“ připravují doprovodný kulturní a
sportovní program pro účastníky závodu i hojné návštěvníky.
(Pořadatelé očekávají v přístavech a na startech jednotlivých
etap až několikamilionovou účast diváků a příznivců
jachtingu ). V pořadatelských zemích se počítá se značným
zájmem médií.

s/y „Princess“ v závodě

 

Jedna z nejdůležitějších podmínek účasti v závodu
slouží k naplnění jeho myšlenky. Posádky lodí se tvoří především
z řad mladých lidí ve věku 15-25 let, jejichž podíl v posádce
musí být podle pravidel závodu minimálně 50%, přičemž současně
počet členů posádky pod 16 let nesmí být víc jak 25%. Na
startu ale najdete i otřelé mořské vlky, což zaručuje závodu
jachtařskou kvalitu. V případě Princess sestavujeme Česko –
Slovenskou posádku. Jachtařské zkušenosti jsou vítány, ale
nejsou podmínkou. Jedná se přeci i o plavbu školních lodí,
a tak tu bude vznikat prostor pro výuku jachtingu, která vás
nejenom připraví na pozice kvalifikované posádky, ale po úspěšném
absolvování příslušných zkoušek vám zajistíme i platné
kapitánské oprávnění pro vedení sportovních a rekreačních
plavidel vydávaných MDaS, které garantuje Česká republika.
Nebo si pojeďte jen tak zaplachtit a zazávodit.

Plavba bude rozdělena podle etap na cca 14denní úseky v níž
předpokládáme střídání posádek v jednotlivých hostujících
městech. Zájemci o jednotlivé etapy budou sestavováni do cca
7-8členných týmů po dohodě s majitelem lodi. Kategorie
jachtařů do 26let má přednost, ale není podmínkou. Než se
však rozhodnete přihlásit, chtěl bych podotknout, že veškeré
práce související se zajištěním provozu lodi (služby u
kormidla, plachet i v kuchyni, potřební opravy apod.) jsou závislé
každém jednotlivci a spolupráci celého teamu. Hlavní podmínkou
účasti v závodu na palubě s/y „Princess“ je chuť zúčastnit
se, pomoci se společnou věcí a táhnout za jeden provaz s
lidmi, kteří s vámi budou doslova a dopísmene na jedné lodi
s nejdůležitějším cílem – důstojné reprezentace sebe,
teamu, lodi i Česko – Slovenského jachtingu.

Účast lodi Princess v tomto prestižním mezinárodním závodě
mimo jiné podporují ČANY (Česká Asociace Námořních Jachtařů),
ČSJ (Český svaz jachtingu) i SZJ (Slovenský jachtársky
zvas).

Finančně se na zajištění podílí firma Schenker
Logistics, náš 1.sponzor, shodou okolností hlavní sponzor
největšího jachtařského závodu světa „Volvo Races
Ocean“. Přidáte se?

Našimi mediálními partnery jsou:
Česká televize a TV NOVA, televize Markíza (Slovensko), radio
F1 a Radiožurnál, Hospodářské noviny, ČTK, internetový
server Yachting.cz a časopis Yacht Yachting revue a H2O
(Slovensko).
Všem moc děkujeme.

Pepa Dvorský

10.12.2005

Více informací o jachtě Princess a její účasti v závodě
získáte

Oficiální stránky organizátora závodu jsou

Napsal PetrK

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..