Londýn 14. února (ČTK) – Malá švýcarská automobilka Rinspeed představila ponorný automobil sQuba, který je schopen pohybovat se na souši i pod vodou. Jeho konstruktér Frank Rinderknecht tak realizoval svůj sen – sestrojit vůz, který by dokázal totéž, co teoreticky předvedl Lotus Esprit agenta 007 Jamese Bonda ve filmu špion, který mě miloval.
„My jsme ale z bezpečnostních důvodů náš vůz zkonstruovali jako otevřený roadster, aby jej cestující mohli v nouzové situaci rychle opustit,“ řekl agentuře AP Rinderknecht, který je ctitelem všech bondovek. Z tohoto důvodu také cestující musejí počítat s tím, že se namočí. Dýchají z centrální nádoby na stlačený vzduch instalované v autě.
Na vytvoření vlastního auta-ponorky musel Rinderknecht čekat 30 let od doby, kdy Roger Moore jako agent Jejího Veličenstva předvedl ve filmu podobné auto pro únik před pronásledovateli. Rinderknechtův vůz nemá spalovací motor a je poháněn výhradně dvěma elektromotory. Jsou umístěny vzadu a první pohání kola na souši, druhý lodní šroub, když vůz cestuje pod hladinou.
Automobilka označuje svůj model sQuba za „první skutečně ponorné auto“. Oproti vojenským vozidlům, které jsou schopny pouze pomalu projet po dně řeky nebo jezera, Rinspeed umožňuje stabilně plout v hloubce asi deseti metrů bez ohledu na to, jak hluboko je dno. Interiér vozu je odolný vůči slané vodě, takže umožňuje i plavbu v moři.
Rinderknecht hodlá svůj prototyp ponorného vozu vystavit jako specialitu na Ženevském autosalonu, který otevře brány asi za měsíc. John Cabaniss ze sdružení mezinárodních výrobců automobilů sídlícího ve Washingtonu ocenil jeho sQuba s tím, že prototypy jsou vždy průkopníky nových technologií. „Všechno, co posiluje efektivnost vozidla, snižuje odpor prostředí nebo váhu použitých materiálů při zachování pevnosti, se poprvé objevuje v prototypech,“ zdůraznil. Vyzdvihl především ion-lithiové baterie, které jsou v Rinderknechtově voze špičkové, vyjádřil však určitou pochybnost vůči možnostem praktického využití vozu a zájmu případných kupujících.
„Lidé možná budou potřebovat obojživelná auta a za jízdy rovnou ze souše překonat nějakou vodní plochu, ale proč pod vodou? Zvlášť když se při tom namočí,“ řekl.
Rinderknecht uznává, že jeho vůz asi velký zájem o koupi nevyvolá, myslí však, že by mohlo jít o výjimečnou hračku pro boháče. Cena vozu se totiž bude pohybovat kolem jednoho milionu eur (asi 25 milionů Kč), hlavně z důvodu náročnosti konstrukce utěsňující baterie a pohon. Komerční automobilky by se však mohly ujmout výroby omezené série sQubů, protože koneckonců „jejich cena bude nižší než za rolls-royce“, řekl.
ik kš