Svého času byl zaoceánský parník Queen Elizabeth 2 (QE2) nejluxusnějším plavidlem, které brázdilo světová moře. Za 40 let přeplula loď Atlantik více než 800krát a převezla 2,5 milionu cestujících. Veteránka QE2, která byla na vodu spuštěna 20. září 1967, předala před čtyřmi lety žezlo Queen Mary 2, nové vlajkové lodi společnosti Cunard Line. V úterý bude QE2 vyřazena z flotily a převezena do Spojených arabských emirátů, kde se stane plovoucím hotelem.

Parník, který před první plavbou pokřtila britská panovnice Alžběta II., je považován za nejdéle sloužící plavidlo ve 170leté historii firmy Cunard Line, která patří největšímu provozovateli okružních plaveb, společnosti Carnival. QE2 je 294 metrů dlouhá, 32 metrů široká a může pojmout až 1778 cestujících a přes 1000 členů posádky. Komfortní gigant z oceli má 12 pater a dosahuje nejvyšší rychlosti 32,5 uzlu (61 kilometrů za hodinu). QE2 postavila loděnice John Brown ve Skotsku.

Loď se sice jmenuje Elizabeth (Alžběta) a má za jménem dvojku jako královna, ale není pojmenována po ní. Dvojka, která je na rozdíl od královnina jména za názvem lodi arabskou číslicí, značí, že jde o druhou loď tohoto jména ve vlastnictví společnosti. Do „penze“ se QE2 chystá hlavně proto, že v roce 2010 by bez finančně náročné přestavby přestala vyhovovat bezpečnostním předpisům. Kromě toho má také málo velmi žádaných kabin s lodžií – je jich 32, zatímco Queen Mary 2 jich má 955.

Plavba na lodi, jejíž specialitou byly cesty kolem světa, znamenala zážitek pro řadu movitých lidí. Plovoucí palác hostil milionáře, nejrůznější filmové hvězdy i politiky. Prvenství ve velikosti QE2 nikdy nedržela, ale v luxusu byla až do příchodu Queen Mary 2 uznávanou jedničkou. Loď prošla několika modernizacemi, například v letech 1986 až 1987 byla v rejdařství Lloyd Werft v německém Bremerhavenu rekonstruována za 320 milionů tehdejších marek. Přesto už léta přesluhovala.

Na palubě QE2, která v roce 1982 při britsko-argentinském konfliktu o Falklandy sloužila i jako transportní loď pro vojáky a dobrovolníky, bylo o cestující všemožně postaráno. Kromě řady restaurací s vybraným občerstvením mohli svůj čas trávit tancem, golfem, v kasinu, v knihovně, v řadě tělocvičen, bazénů i v lázních. Vytříbený interiér QE2, zařízený moderně, ale i například ve stylu art deco, zdobila řada uměleckých děl.

Novým vlastníkem lodě se loni stala dubajská státní společnost Istithmar (investiční divize firmy Dubai World), která QE2 koupila za 100 milionů dolarů (2,1 miliardy korun). Po rozsáhlé modernizaci z ní hodlá vytvořit luxusní pětihvězdičkový hotel s řadou obchodů a muzeem a s její pomocí lákat turisty na jeden z uměle vytvořených dubajských ostrovů. Plavidlo bude ukotveno u Palmového ostrova Džumajrá, který je nejmenším ze tří ostrovů ve tvaru palmového listu.

Předchůdkyní QE2 byla Queen Elizabeth, která byla na vodu spuštěna v roce 1938. Pojmenována byla po matce Alžběty II., v roce 2002 zesnulé královně matce. Během války loď sloužila armádě. Svoji kariéru ukončila v roce 1967 s příchodem QE2. Starý parník zamířil do výslužby na Floridu, kde ale z nedostatku peněz chátral. V roce 1970 byla Queen Elizabeth vydražena a poslána do Hongkongu na rekonstrukci. Po dvou letech, už v novém hávu, ale loď podlehla požáru.

Markéta Veselá rmi mka

Napsal PetrK

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..