Praha 25. ledna (ČTK) – Aby mohly lodě plout z Prahy až do Českých Budějovic, bude muset stát vynaložit na úpravy Vltavy nejméně 2,6 miliardy korun. Největší překážku představuje Slapská přehrada, kde zcela chybí plavební komora či výtah pro lodě. ČTK to dnes řekl šéf Ředitelství vodních cest (ŘVC) Miroslav Šefara. O prodloužení vodní cesty do Českých Budějovic usiluje především Jihočeský kraj.

„Největší problém jsou Slapy, tam je zatím pouze průzkumná štola a zdvihadlo by se tam muselo vybudovat kompletně,“ řekl Šefara. Stavba lodního výtahu na Slapech bude stát minimálně 1,2 miliardy korun. Výtah se musí dodělat i na Orlické přehradě, kde je však z doby stavby hráze hotov betonový výtahový žlab. Náklady na dokončení orlického výtahu budou 800 milionů korun.

Na trase mezi Orlíkem a Českými Budějovicemi je celá řada dalších menších úprav, například modernizace jezů nebo zprovoznění zatím nepoužívaných plavebních komor, hlavně od Týna nad Vltavou výše. To si vyžádá dalších 600 milionů korun. První rekreační parník z Orlíku by se měl v Budějovicích objevit do tří až čtyř let.

Složitější je to s termíny výstavby zdvihadel na Slapech a Orlíku, která jsou teprve ve fázi investičních záměrů a kde se dá údajně předpokládat problém s procesem EIA, což je posouzení vlivu stavby na životní prostředí. Podle Šefary se dají předpokládat protesty ekologických organizací, což celou stavbu může zpozdit.

Obnovení splavnosti Vltavy není první akcí tohoto druhu v České republice. Pro účely rekreační plavby renovuje ŘVC i Baťův kanál mezi Otrokovicemi a Rohatcem na Zlínsku, který chátral od počátku 60. let. Stejně jako Zlínští si i Jihočeši slibují od lodní dopravy na Vltavě oživení cestovního ruchu; část turistů by mohla z Prahy nebo i z Německa do jihočeské metropole putovat po vodě.

sin fcz

Napsal PetrK

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..