Podle mluvčí
ministerstva životního prostředí Karolíny Šůlové by se kabinet k
jezům měl vrátit za 30 dnů. Do té doby má vládní legislativní
rada doporučit další právní postup.

Kabinet o návrhu na splavnění dolního toku Labe jednal již
mnohokrát. Desetiletý spor ekologů s dopravci skončil otázkou,
kdo může rozhodnout o tom, který z veřejných zájmů je důležitější
– zda budování dopravní cesty, nebo ekologie. Podle právní
analýzy ministerstva dopravy, kterou kabinet projednával dnes,
toto rozhodnutí může učinit vláda.

Ministerstvo dopravy proto vládě předložilo návrh usnesení,
podle něhož je stavba jezů větším veřejným zájmem než ochrana
přírody. Pro ministerstvo životního prostředí to však nebylo
přijatelné.

Plavbu na Labi omezuje hlavně 40kilometrový úsek na dolním
toku na českém území. Podle rejdařů i ministerstva dopravy by
byla řešením právě výstavba dvou plavebních stupňů. Jezy v Malém
Březnu a v Prostředním Žlebu mají zajistit ponor 140 cm minimálně
345 dnů v roce a 220 cm po 180 dnů v roce. Mají stát asi šest
miliard korun. Příprava stavby si již vyžádala náklady v řádech
stovek milionů korun.

Ekologové naopak tvrdí, že by se stavba dotkla ohrožených
druhů rostlin a živočichů, které se vyskytují v doprovodných
ekosystémech řeky, a nenávratně by poškodila unikátní říční nivu.

Kvůli nízkému stavu vody v tomto úseku loni stála nákladní
doprava na Labi od května do konce roku. Letos se lodě na Labi
zastavily začátkem srpna.

ČTK

Napsal PetrK

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..