Nahlédnutí do sbírky historických lodních motorů.
Při návštěvě nové prodejny pana Imramovského v pražském západním holešovickém přístavu – kam se přestěhovala po povodních – zaujeme nejednoho návštěvníka výstavka starých lodních motorů v rohu prodejny. Zájem o historické lodní motory není v Česku příliš rozšířený (na rozdíl od USA, kdy je sbírání strých lodí a lodních motorů šlágrem) a tak sbírka pana Imramovského je patrně největší v ČR.
I když sbírka ještě není úplná ani co do zastoupení značek ani co do časového vývoje, je určitě co obdivovat. Nejkrásnějším exemplářem je přívěsný motor Evinrude z roku 1935 o výkonu asi 12 HP. Jde dvouválec s ležatými válci proti sobě (boxer) a mohutným, vodou chlazeným výfukem. Překrásný bronzový propeler je sám o sobě uměleckým dílem a hliníkové odlévané díly zaujmou precizností zpracování. Motor má nezávislé (nespřažené) manuální řízení předstihu a ovládání plynu a tak jeho ovládání určitě nebylo jednoduché.
Opravdovou raritou je červený motor Mercury z roku asi 1955 o výkonu 5,9 HP. Tento motor nese výrobní číslo 1055899, přičemž v USA má nejstarší dochovaný exemplář výrobní číslo začínající číslem 13…. Tento vodou chlazený dvouválec má překrásný kapkovitý tvar, velmi štíhlou nohu a buben roztahovací šňůry umístěný netypicky v horním odnímatelném krytu.Dalším motorem je závěšák König. Motory König produkovala firma König-Motorenbau ze západního Berlína. Její výrobky byly v 60-tých letech minulého století synonymem pro nejlepší závodní motory pro kluzáky třídy OA, OB, OC a OD. Závodní motory König dosahovaly na svoji dobu pozoruhodných parametrů – výkonu až 180 HP na 1000 ccm zdvihového objemu a hmotnosti kolem 0,45 kg na 1 HP výkonu. Točily až 11000 otáček za minutu a jako palivo se používal metylalkohol. Vystavený exemplář je ovšem „civilní“ verze z roku 1956 a výkonu asi 18 HP. Motor zaujme především mohutnou, kompaktní a dobře hydrodynamicky provedenou nohou. Válce jsou dva nad sebou vodou chlazené. Zajímavůstkou je elektrický startér a selénový usměrňovač proudu pro dobíjení akumulátoru.V zákulisí (přesněji na stojanu v dílně) čeká na obnovu velmi zajímavý motor Johnson, Model A-45, přibližně z roku 1927, v.č. 116900.Ve sbírce najdeme také ucelenou řadu motorů Mercury – typy 4,5 HP, Mercury 350, 50HP a 115 HP ze 70-tých let a málo rozšířený Johnson Sea Horse o výkonu 18 HP z roku 1950.Lze si jen přát, aby se sbírka pana Imramovského brzy rozrostla jak o motory ze 40-tých a 50-tých let, tak i o výrobky, která byly u nás v minulosti hojně rozšířené – namátkou české: Propulsor 62/62, Orlík 3 a Jikov 40, německé: motory HB125, HM125 Forelle a boční motory Tümmler, ruské: Veterky, Moskvy a Vichry a švédské motory Cresent. Tajímavé by bylo také ve sbírce uvidět závodní motory zhotovované amatérsky nebo malosériově (Trener 250, Mono, MTB, LH 175, …).