Nahlédnutí do sbírky historických lodních motorů.

Při návštěvě nové prodejny pana Imramovského v pražském západním holešovickém přístavu – kam se přestěhovala po povodních – zaujeme nejednoho návštěvníka výstavka starých lodních motorů v rohu prodejny. Zájem o historické lodní motory není v Česku příliš rozšířený (na rozdíl od USA, kdy je sbírání strých lodí a lodních motorů šlágrem) a tak sbírka pana Imramovského je patrně největší v ČR.

I když sbírka ještě není úplná ani co do zastoupení značek ani co do časového vývoje, je určitě co obdivovat. Nejkrásnějším exemplářem je přívěsný motor Evinrude z roku 1935 o výkonu asi 12 HP. Jde dvouválec s ležatými válci proti sobě (boxer) a mohutným, vodou chlazeným výfukem. Překrásný bronzový propeler je sám o sobě uměleckým dílem a hliníkové odlévané díly zaujmou precizností zpracování. Motor má nezávislé (nespřažené) manuální řízení předstihu a ovládání plynu a tak jeho ovládání určitě nebylo jednoduché.

Opravdovou raritou je červený motor Mercury z roku asi 1955 o výkonu 5,9 HP. Tento motor nese výrobní číslo 1055899, přičemž v USA má nejstarší dochovaný exemplář výrobní číslo začínající číslem 13…. Tento vodou chlazený dvouválec má překrásný kapkovitý tvar, velmi štíhlou nohu a buben roztahovací šňůry umístěný netypicky v horním odnímatelném krytu.Dalším motorem je závěšák König. Motory König produkovala firma König-Motorenbau ze západního Berlína. Její výrobky byly v 60-tých letech minulého století synonymem pro nejlepší závodní motory pro kluzáky třídy OA, OB, OC a OD. Závodní motory König dosahovaly na svoji dobu pozoruhodných parametrů – výkonu až 180 HP na 1000 ccm zdvihového objemu a hmotnosti kolem 0,45 kg na 1 HP výkonu. Točily až 11000 otáček za minutu a jako palivo se používal metylalkohol. Vystavený exemplář je ovšem „civilní“ verze z roku 1956 a výkonu asi 18 HP. Motor zaujme především mohutnou, kompaktní a dobře hydrodynamicky provedenou nohou. Válce jsou dva nad sebou vodou chlazené. Zajímavůstkou je elektrický startér a selénový usměrňovač proudu pro dobíjení akumulátoru.V zákulisí (přesněji na stojanu v dílně) čeká na obnovu velmi zajímavý motor Johnson, Model A-45, přibližně z roku 1927, v.č. 116900.Ve sbírce najdeme také ucelenou řadu motorů Mercury – typy 4,5 HP, Mercury 350, 50HP a 115 HP ze 70-tých let a málo rozšířený Johnson Sea Horse o výkonu 18 HP z roku 1950.Lze si jen přát, aby se sbírka pana Imramovského brzy rozrostla jak o motory ze 40-tých a 50-tých let, tak i o výrobky, která byly u nás v minulosti hojně rozšířené – namátkou české: Propulsor 62/62, Orlík 3 a Jikov 40, německé: motory HB125, HM125 Forelle a boční motory Tümmler, ruské: Veterky, Moskvy a Vichry a švédské motory Cresent. Tajímavé by bylo také ve sbírce uvidět závodní motory zhotovované amatérsky nebo malosériově (Trener 250, Mono, MTB, LH 175, …).

Napsal PetrK

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..