Ministerstvo dopravy
Ing. Aleš Řebíček, ministr
nábřeží Ludvíka Svobody 12
110 15, Praha 1

Lipno – mistrovství ČR – 30.8.2007

Petice rodičů a trenérů dětí, které provozují jachting na plachetnicích lodní třídy Optimist.

Vážený pane ministře,

obracíme se na Vás jako rodiče a trenéři dětí, kteří provozují jachting na plachetnicích lodní třídy Optimist. Tato lodní třída je určena výhradně pro děti do 15-ti let.

V současné době je lodní třída Optimist nejpočetnější zastoupenou lodní třídou v ČR. Závodů pohárových soutěží, krajských přeborů, mezinárodních a mistrovských závodů se běžně účastní padesát až sto závodníků. Optimist seznamuje mladé jachtaře se závodním okruhovým jachtingem a připravuje je pro závodění v dalších lodních třídách. Považujeme za nutné připomenout, že na dětské plachetnici Optimist začínala a závodila i nejúspěšnější česká jachtařka Lenka Šmídová, která vybojovala pro Českou republiku na olympijských hrách v Aténách v roce 2004 stříbrnou medaili v lodní třídě Evropa a dosáhla tak nejlepšího umístění ze všech zúčastněných českých závodníků.

Pro efektivní výcvik a zajištění bezpečnosti dětí – mladých jachtařů, je bezpodmínečně nutné, aby měl trenér kontakt se závodníky z motorového člunu. Jen tak může sledovat a opravovat jejich chyby, podávat taktické pokyny, vést výcvik a zajišťovat bezpečnost. Stejně tak v průběhu závodů je nutné pro jejich organizační zajištění a zajištění bezpečnosti závodníků přítomnost motorových člunů na vodní hladině.

Pohárových soutěže, krajské přebory, mezinárodní a mistrovské závody se jezdí na největších vodních plochách. Závodní trať musí být stavěna stovky metrů od břehu. Děti se i několik hodin nedostanou do kontaktu se zemí. Občas v průběhu závodu dojde k nepředvídatelnému prudkému zhoršení počasí, které může vést i k tomu, že není v silách dětí, aby se samy vrátily na břeh. Proto je v průběhu závodu velmi nutná přítomnost dostatečného počtu motorových člunů, které dětem poskytují na vodě potřebné zázemí a trenérů (obvykle rodičů), kteří v přestávkách mezi jednotlivými rozjížďkami mohou závodníkům radit a případě náhlé změny počasí je dopravit bezpečně na břeh. Většina závodů je organizována tak, že jezdí společně několik lodních tříd, často bývá na startu větších závodů přes sto závodních lodí.

Mnozí z nás, rodičů a trenérů, již nejednou prožili strach o své děti a svěřence, když jsme byli nuceni bez možnosti aktivní pomoci z břehu pozorovat své děti, jak se ve vysokých zpěněných vlnách a stovky metrů od břehu, drží převrácených lodí, desítky minut plavou ve studené vodě a čekají na příjezd záchranného člunu. V takových mezních situacích se v první řadě zachraňují lidské životy a technika se ponechává na vodní hladině na pospas svému osudu, což vede často k poničení nebo i zničení lodí. I když všichni s touto alternativou musíme počítat, bývá poškození nebo ztráta lodě, v ceně přes padesát tisíc korun, pro rodiče velmi citelná.

V zahraničí je zcela běžné, že na větších závodech připadá jeden motorový člun na dva až tři závodníky, neboť motorový člun má k dispozici každý trenér resp. jachetní klub, který závodníky vysílá. Další čluny pořadatele se podílí na organizaci závodu (startovní a cílový člun, čluny sledující průjezdy závodníků na jednotlivých bójích, obslužné čluny pro stavbu tratě, čluny závodní a protestní komise, záchranné čluny hladinové služby).

Situace v ČR je naprosto odlišná. Vinu na tom má zcela nevyhovující vyhláška 241/2002 Sb. o stanovení vodních nádrží a vodních toků, na kterých je zakázána plavba plavidel se spalovacími motory, a o rozsahu a podmínkách užívání povrchových vod k plavbě. Tato vyhláška zcela opomíjí potřeby okruhových jachtařů a zejména potřeby, které přináší výcvik a závodění dětí a mládeže. Podobné problémy mají i závodníci v lodních třídách určených pro mládež do 18-ti let (zejména lodní třídy Cadet, Evropa a Laser).

Je sice pravdou, že podle ustanovení § 7, odstavce 7, zákona 254/2001 Sb. je možná výjimka pro sportovní činnost, ale v reálné praxi není možno výjimky prakticky dosáhnout, neboť vodoprávní řízení trvá mnoho měsíců (tedy často delší dobu, než s jakým předstihem jsou známy termíny závodů) provoz motorových člunů není chápán jako sportovní činnost a vodoprávní řízení je velmi často na základě nesouhlasného stanoviska mnoha účastníků řízení (zpravidla správce povodí, rybářské svazy, ochranáři) ukončeno neudělením výjimky. Životy dětí jsou pak v rukou několika člunů Vodní záchranné služby ČSČK, pokud vůbec tato složka na dané vodní ploše působí a jednoho až dvou člunů pořádajícího jachetního klubu.

Vážený Pane ministře, považujeme za nutné, především aby se mohl jachting v ČR rozvíjet a aby při tom nedocházelo k bezdůvodnému hazardování se životy mladých jachtařů, novelizovat zákon 254/2001 Sb., resp. vyhlášku 241/2002 Sb.

Zákonná úprava by měla obsahovat, podle našeho názoru, ustanovení, které by umožnilo v průběhu tréningů a závodů, které jsou pořádány Českým svazem jachtingu a jeho organizačními složkami ( jachetními kluby), a kterých se účastní děti a mládež, provoz motorových člunů ve všech režimech plavby bez nutnosti získávat výjimky na všech vodách, na kterých jsou tréningy a závody se souhlasem Státní plavební správy konány.

Pane ministře, žádáme Vás, aby jste se o tuto legislativní změnu osobně zasadil. Pokud budete k dané problematice potřebovat jakékoliv doplňující vysvětlení, obracejte se na našeho zástupce ing. Petra Holyszewského, organizátora této petice.

Příloha: Podpisové archy

Text petice a podpisový arch ve formátu PDF

Pokud se chcete k petici připojit, můžete text petice a vyplněný podpisový arch odeslat přímo na MD.

Napsal PetrK

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..