Elektroloď Michaela Bontofta poháněná bateriemi A123

Rychlost kolem 100mph připadá některým závodníkům jako procházka parkem.
To ale platí pro jízdu na souši, na vodní hladině je zcela jiná situace.

Pro Michaela Bontofta z Castle Rock byla taková rychlost výzvou.
Nejneobvyklejší při tomto výkonu je pohon lodě – elektromotor se 42 lithiovými polymerovými bateriemi A123 položenými ve dvou řadách po bocích lodě.

Bontoft a jeho partner, zubař Lorhring Miller ze Springfieldu, přestavěli lehký závodní kluzák, aby vytvořili nový světový rekord v rychlosti elektrolodě a dosáhli zápisu do Guinessovy knihy rekordů.

Závodní lodě nejsou pro Bontofta novinkou. V mládí řídil lodě na volném moři v Anglii a okolí Evropy a potom se začal zabývat vytvářením a překonáváním rekordů s modely lodí.
Na myšlenku elektrické lodě přišel náhodou.
„Brouzdal jsem na netu, googloval jsem a uviděl rekord nejrychlejší elektrolodě na světě“, říká Bontoft.
„Napadlo mě, že to není tak vysoká rychlost a řekl si, že bych mohl postavit loď která by byla ještě rychlejší“.
Za použití materiálu, který se používá k výrobě letadel, Bontoft zkonstruoval loď tak lehkou jak jen to bylo možné.
Trup je vyroben ze to sklolaminátu, karbonového vlákna a materiálu podobnému včelí plástvi. Ta vrstva včelího plástu tvoří jádro, které se vloží mezi sklolaminát a dává tomu tloušťku. „Díky spojení těchto materiálů jsou panely velmi lehké a silné“, dodává.

Celkem 42 baterií napájí elektromotor, který je připevněn k zádi plavidla jako u benzínového závěsného motoru.
„Tohle nastartuje vaše auto“, říká Bontoft, když potěžkává jednu z 900g baterií. Baterie jsou propojeny po 6ks do packů. 7ks těchto packů dává celkové napětí 133V a dost proudu na to aby poháněly motor o výkonu 75HP.
Jako pohonná jednotka byl použit 48V elektromotor Prestolite z vysokozdvižného vozíku s výkonem15HP upravený na napětí 133V a výkon 75HP při 8200 ot/min.
Kvůli zmenšené velikosti lodi a snadnému ovládání Bontoft použil při konstrukci lodě pouze volant a plynový ovladač. Řídící konzole, sedadlo a další věci zvyšující konfort, nemají v odlehčené závodní lodi místo.

Bontoftovi trvala stavba lodě cca 18měsíců a stála okolo USD 30.000.
Baterie o hodnotě USD 14.000 mu darovala korejská společnost Enerland Division . „Díky použití „toho nejlepšího, co je k dostání“ mám maximální šanci dosáhnout rekordu.“, říká Bontoft.

Při prvních testech na Silver Lake loď dosáhla rychlosti 78mph. Malé úpravy Bontoftovi pomohly zvýšit rychlost lodě.
Během dalších testů loď dosáhla rychlost až 101mph.
Minimalistický design lodě poskytoval jen malou ochranu před nehodou. Bylo to ale riziko, které na sebe Bontoft rád vzal. „Nikdy nemůžete vědět, co se může stát, ale můžete se pokusit to udělat co nejbezpečněji“, řekl.
Při jízdě vždy Bontoft jedním okem sleduje rychloměr, aby měl přehled kdy dosáhne vysněnou rychlost.

Konečně rekord!!!

V neděli 12.října 2008 Mike Bontoft konečně dosáhl svého vysněného cíle a zajel nový americký rekord 98,25mph (schválenyý APBA ) a nový světový rekord 98,8 mph ( schválený UIM ). ( APBA ) Překonal tím Americký rekord 70,6mph z roku 1995 ( APBA ) a světový rekord 50,8mph ( UIM ) z roku 1989. Je neslýchané aby někdo nepřekročil stávající rekord po tak dlouhou dobu a o takovou hodnotu.

 

Napsal PetrK

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..