Ta umožňují lehkým člunům překonávat výškový
rozdíl hladiny pod a nad přehradou a pokračovat tak v plavbě po
řece. Povodí Vltavy chce zdvihadlo opravit do srpna 2005.

Podle Jiřího Pejchara z útvaru inženýrských studií Povodí
Vltavy bude nutné oba dva výtahy kompletně přestavět. Při
povodních podle byly totiž zničeny. Rekonstrukce začala v září a
vyjde na necelých 43 milionů korun.

Voda ale páchala škody i jinde na přehradě. Až v minulých
dnech mohl být znovu napuštěn takzvaný vývar pod přehradou, který
brzdí padající vodu předtím, než ji pustí do koryta, aby
nepodmílala břehy. Betonová vana o rozloze 90 krát 60 metrů a
hloubce přes pět metrů byla natolik poškozena, že do ní a kolem
ní musela těžká technika nalít asi 6600 tun betonu a usadit na
8400 tun kamene.

Podle Pejchara byla síla vody obrovská. Dno vany totiž před
povodní chránila 1,25 metru široká betonová deska. Když po
záplavách odborníci znovu přeměřili její sílu, zjistili, že voda
ubrousila až 85 centimetrů. Rekonstrukce stála 52 milionů korun.

Tím byla podle Pejchara završena další etapa oprav škod,
které na vodním díle Orlík způsobily srpnové povodně v roce 2002,
a které si vyžádají celkové náklady ve výši 189,6 milionu korun.

Od září 2002 do prosince 2003 se opravovala hráz nákladem
devíti milionů korun. Od listopadu 2002 do října 2003 se nákladem
69,3 milionů korun rekonstruovala příjezdová komunikace. Od
prosince 2002 do května 2003 se odstraňovaly nánosy v korytě pod
hrází, do listopadu téhož roku byl zpevněn pravý břeh.

ČTK

Napsal PetrK

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..