Při amatérské stavbě vznášedla jen jedním z klíčových
rozhodnutí volba pohonné jednotky. Pro nejmenší vznášedla
se zpravidla používají sekačkové motory o výkonu 6 až 15
HP s vertikálním hřídelem (nejčastěji motory Tecumseh nebo
Briggs&Stratton). Tyto motory jsou zpravidla konstruovány
jako čtyřtaktní a vzduchem chlazené. Pro větší
jednomotorová vznášedla se k pohonu používají letadlové
motory Hirth nebo Rotax nebo konvertované automobilové motory.
Pokud se snažíme vznášedlo pořídit co nejlevněji, nabízí
se k pohonu použít upravený motor z Trabanta. Výhodou tohoto
motoru je téměř nulová pořizovací cena a slušný poměr výkon/hmotnost
motoru. Na „Trabuko“ není ani dnes problém sehnat všechny
potřebné díly (nové nebo použité) ani literaturu. Z tohoto
důvodu byly motory Trabant před několika roky nejrozšířenějšími
pohonnými agregáty letadel UL kategorie. /catalog/postelnoe-bele/

 

Úprava motoru pro použití ve vznášedle je vcelku
jednoduchá a sestává z těchto kroků:

  • Kompletní rozebrání motoru „do šroubku“ (vč.
    karburátoru, zapalování, …).
  • Pečlivé umytí a odmaštění všech dílů Arvou nebo
    perchlorem. Hliníkové části lze také umýt v myčce
    na nádobí.
  • Výměna nebo oprava vadných dílů (ložiska, gufera,
    …), případně výbrus válců, renovace kliky a čepů.
  • Ořezání všech nepotřebných částí karteru a umytí
    v myčce.
  • Zhotovení unašeče vrtule ze středové části setrvačníku.
  • Sestavení (zaběhnutí) motoru.
  • Osazení a vyvážení vrtule.
  • Zhotovení nového výfukového potrubí a startovacího
    mechanismu.

Stejně jako u UL letadel můžeme otočit válce o 180° tak,
aby výfukové potrubí směřovalo opačným směrem než
karburátor a hlavy válců otočit o 90° tak, aby žebrování
hlavy bylo pro lepší chlazení rovnoběžné s osou klikové
hřídele. Tyto úpravy nejsou však bezpodmínečně nutné.
Zapalování postačí ponechat původní, pro úsporu hmotnosti
jej lze napájet z gelového akumulátoru bez dynama nebo
alternátoru. Dá se použít i modelářské zapalování
bezkontaktní. Startovací mechanismus se použije sekačkový
nebo ze starého lodního motoru. Při jeho volbě je třeba
nezapomenout na správný smysl otáčení motoru při startu.

Napsal PetrK

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..