Zhruba před čtyřmi lety bylo dáno téma navrhnout malé plavidlo s bezbarierovým přístupem,které umožní volný pohyb po celém prostoru i na vozíku s možností z vozíku také plavidlo ovládat.Na plavidlo byly dány i další požadavky-minimální nároky na údržbu,dostupná cena,pochůzná střecha,možnost přespání pro min.4osoby,možnost zákl.hygieny a kuchyňky.Mezi další aspekty patřily také možnosti rehabilitace-možnost pohonu šlapáním i pomocí vesel.Neposlední podmínkou bylo zabezpečit přepravu po souši tak,aby při jízdě po souši bylo možno plavidlo na speciálním podvozku používat jako karavan.Tak vznikl minihausbot Solene 500,který jsme již na těchto webových stránkách představili.Plavidlo má zasebou dvě sezony na řece Moravě v Kroměříži včetně vandalských útoků i náporu hladiny při velkých výkyvech hladiny.Povolená obsaznost je 12osob.

Zkušenosti se stavbou a provozem plavidla a zájem zákazníků ovlivnily pokračování vývoje modulárního stavebnicového systému,které vyústilo během letošního roku do podoby mobilhausbotu Family 700-01.

Nejvýznamější prvek představuje změna tvaru,rozměrů i technologie výroby plováku,který tvoří základ trupové části plavidla.Plovák Univerzal představuje stavební prvek pro celou řadu kombinací výroby plavidel.Je zajímavé,že u jeho vzniku hrála roli jistá“technologická nouze“spočívající v limitu rozměrů vyrobitelného plováku u výrobce.To mělo zásadní vliv na změnu filosofie konstrukce celého plavidla,jejíž koncept začal mít charakteristiku automobilu-4plováky jako 4kola,samonosná palubová deska jako šasi a kajuta jako karoserie.Původní handicap se posléze ukázal jako přínos jak při výrobě tak i pro jízdní a stabilitní vlastnosti.Dvoukomorová konstrukce zabezpečuje vysokou míru pasivní bezpečnosti(zajištění proti potopení).Výrobní technologie navíc umožňuje
variabilní možnosti v použití různých materiálů dle požadavku zákazníka apod.

Plavidlo rovněž změnilo rozměry ato:délka 7m,šířka 2,5m,výška nad hladinou 2,2-2,35m.
Palubová deska má rozměry 6×2,5m.
Kajuta má dvě části-obývací prostor a prostor kde je umístěna kuchyňka a protilehle prostor WC a sprchy.
V kajutě lze pro přespání umístit 6osob.Loď má povolenou obsaznost 12osob.Jak ukázaly provozní zkoušky dosahovalo plavidlo s motorem o výkonu 6Hp se šesti lidmi na palubě rychlosti 8-10km/hod.Prostor mezi plováky umožňuje stálou vodorovnou polohu paluby i při jízdě.Střecha je rovněž pochůzná s přístupovým žebříkem na zádi plavidla.Vnější stěny kajuty tohoto konkrétního plavidla jsou obloženy plastovou palubkou.Zájemci o toto plavidlo mohou další informace o připravované další výrobě na e-mailu:btl_tech@volny.cz,popř.na tel.603 206 134.

Provedené zkoušky ukázaly,že touto typotechnologií lze vytvořit plavidla s půdorysem na bázi šířky 2,5m a délek 7,9,12m.Na bázi šířky 3 a 4,5m lze vytvořit plavidla o délce 9,12,15,18m.Plovák Univerzal je aplikovatelný na plavidla,plovoucí přístaviště,pontonový most a pod. Mobilhausbot má za sebou sezonu na Baťově kanálu,kde je rovněž k vidění.

Za spolupracující firmy GAZO s.r.o. a BTL technologie

zpracoval ing.Zdeněk Butula

Napsal PetrK

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..