České Budějovice 21. května (ČTK) – Už za dva roky by mohl být splavný pro rekreační lodě devítikilometrový úsek Vltavy z Českých Budějovic do Hluboké nad Vltavou. Počítá s tím projekt Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC), který dnes jeho zástupci představili v Českých Budějovicích. Práce na první části trasy, která do roku 2013 dosáhne až do Týna nad Vltavou, začnou na podzim. Aby mohly lodě plout z Budějovic do Prahy, musí stát vynaložit okolo tří miliard korun. Jde hlavně o dokončení plavebních zařízení na Orlíku a Slapech.

Letos dělníci začnou s modernizací jezu v Českém Vrbném, prohloubí tamní část řeky a prohrábnou koryto ve zdrži jezu v Hluboké, což má stát 70 milionů korun. Splavnění celého úseku si pak vyžádá předběžně 860 milionů korun. Díky tomu přibude dalších 33 kilometrů vltavské vodní cesty pro rekreační plavidla, menší osobní lodě a výletní parníky do výtlaku 300 tun. Význam není přitom podle ředitele ŘVC Miroslava Šefary omezen jen na jižní Čechy.

„Až v roce 2013 dokončíme celý projekt, plavebně napojíme ‚jihočeskou‘ Vltavu na Orlickou přehradu, čímž se významně zvýší turistický potenciál celé oblasti,“ uvedl Šefara. Vznikne tak souvislá cesta dlouhá 93 kilometrů a lodě se dostanou až do Prahy.

Z celkového rozpočtu, který se blíží třem miliardám, spolknou nejvíc práce na hrázích přehrad vltavské kaskády, konkrétně dokončení plavebních zařízení na Orlíku a Slapech. Z původního plánu, který počítal i s nákladní dopravou, ale sešlo. Úpravy koryta by byly náročnější, dražší a proti by byli ekologičtí aktivisté.

O prodloužení vodní cesty výrazně usiluje Jihočeský kraj. „Turistická plavba nabývá stále na větším významu. Zkušenosti z Německa či Francie ukazují, jak je tato aktivita žádaná,“ řekl jihočeský hejtman Jan Zahradník. Podobný model už funguje v menším měřítku na českém Baťově kanále na řece Moravě.

Dělníci nejprve začnou u Českých Budějovic. Projekt tady prošel hladce i proto, že většina úprav jezů a mírné prohloubení koryta na jednom místě jsou zároveň součástí systému protipovodňových opatření. Dál se bude pokračovat modernizacemi jezů a zprovozněním zatím nepoužívaných plavebních komor, hlavně od Týna nad Vltavou proti proudu. Příští rok se začne s výstavbou plavební komory na jezu v Českém Vrbném. Na stejnou dobu je v plánu i úpravu koryta řeky v Budějovicích pod Jiráskovým jezem, stavba přístavu v Českém Vrbném a přístaviště Lannova loděnice v Českých Budějovicích.

bej mol

Napsal PetrK

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..