Pravidelným návštěvníkům tohoto lodního internetového magazínu jistě neunikl banner ve spodní části stránky, hledající staré lodní motory do vznikajícího muzea. Nejnovějším přírůstkem ve sbírce je přívěsný lodní motor FORELLE 6, typ HM 125 z roku 1969, vyráběný v VEB Berliner Vergaser- und Filterwerke v bývalé NDR.

Tyto přívěsné motory byly v ČSSR mezi vodními motoristy velmi oblíbené pro svoji spolehlivost, nízkou hmotnost, malou spotřebu a skutečnost, že motor je opatřen řazením vpřed-neutrál-vzad.

Je to dvoudobý ležatý jednoválec s nuceným vodním chlazením rotačním čerpadlem, s plochým pístem a vratným vyplachováním. Některé jeho díly jsou shodné s motorem HB
125
. Motor je opatřen setrvačníkovým magnetem na jehož základně je zapalovací cívka, světelná cívka, kondenzátor a přerušovač. Bod zážehu lze nastavit pootočením této základny (nikoliv však v závislosti na nastavení „plynu“). Noha motoru je hydrodynamicky dobře řešena. Převodovka je dělená (dnes již nepoužívané řešení). Vrtule má v náboji pryžovou tlumící vložku a je opatřena střižným kolíkem. Kryt motoru je ze skelného laminátu. Motor je uzpůsoben pro montáž dálkového ovládání.

Technické parametry:
Výkon … 6 HP při 4700 ot/min
Vrtání … 56 mm
Zdvih … 54 mm
Zdvihový objem … 128 ccm (některé manuály uvádí 133 ccm)
Kompresní poměr …9,8 : 1
Spotřeba paliva 2 až 2,8 litrů/hod
Palivo … benzín/olej v poměru 33,3 : 1
Objem nádrže … 13 litrů
Typ karburátoru … BVF 22N 1-2
Zdroj napětí … 6 Volt/ 20 nebo 40W
Hmotnost … 24 kg (S) nebo 25,5 kg (L)

Motor, který jsem získal od jednoho z návštěvníků magazínu PLAVIDLA.CZ za opravdu symbolickou cenu, je v prakticky původním stavu. Děkuji !

Další informace

Napsal PetrK

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..