Evropská komise chce ulehčit přetíženým silnícím a přesunout část dopravy na moře. Projekt takzvaných mořských dálnic, tedy speciálních mořských dopravních koridorů, by měl být rovnocennou alternativou silniční nákladní dopravy. Podle komise by doprava po moři za deset let měla být stejně jednoduchá, jako je dnes doprava po silnicích, napsal dnes internetový server EUobserver.
Mezi různými evropskými přístavy by měly vzniknout pravidelné námořní spoje pro přepravu zboží i lidí, které by mimo jiné měly usnadnit také dopravu do odlehlejších regionů unie a na ostrovy. Do roku 2010 by měly být plně k dispozici první čtyři takové koridory, jeden v Baltském moři, druhý u pobřeží západní Evropy, další u pobřeží jihovýchodní Evropy a poslední u pobřeží jihozápadní Evropy.
Brusel výstavbu infrastruktury pro koridory podporuje ze dvou programů, ve kterých je pro období 2007 až 2013 k dispozici 700 milionů eur (zhruba 17 miliard korun). Členské státy a komise také nyní zkoumají, jak usnadnit státní pomoc pro rozvoj přístavů a infrastruktury, která tyto přístavy spojí s dopravou po zemi. Jasněji by ve věci mohlo být letos na podzim.
Vyskytly se ale i obavy, že podpora pro koridory vybrané komisí, by mohla narušit konkurenční podmínky na trhu námořní dopravy. Například podle Patricka Verhoevena z Evropské asociace námořních přístavů by se celý projekt měl řídit tržními principy a pomoc by měla jít zejména na dopravní spojení z přístavů. Koridory by neměly vznikat uměle, ale na základě poptávky, řekl serveru Verhoeven.
Evropská unie přepravuje po moři téměř 90 procent obchodní výměny se zahraničím a 40 procent zboží vnitřního obchodu mezi členskými státy. V přístavech EU se ročně naloží a vyloží téměř dvě miliardy tun nákladu. V oborech souvisejících s mořem, ať už je to doprava, výroba lodí či rybaření, v celé unii pracuje kolem tří milionů lidí.
fcz jw