I na baterie lze plout ve skluzu !
S podobnými problémy, jaké řešil MVDr. Kulíšek, při stavbě elektročlunu v předchozím článku, se museli vyrovnat i další výrobci elektrolodí. Elektrolodě totiž nejsou výhradně českou specialitou, lze se s nimi často setkat například v Rakousku.
Zde také působí firma Bootsbau Schmalzl, která ve spolupráci s BOESCH Motorboote a Kräutler Elektromaschinen vyvinula elektročlun Boesch 560 a Boesch 620. Oba čluny se liší pouze délkou, jinak jsou prakticky identické.
Při vývoji si firmy stanovily nesnadný cíl – vyrobit elegantní, reprezentativní, řemeslně dokonalý a relativně rychlý motorák s ekologickým elektrickým pohonem a vlastnostmi běžného plavidla, který by bylo možno provozovat na jezerech, kde je provoz lodí se spalovacím motorem zakázán.
Řemeslné zpracování trupu stavěného klasickou technologií je špičkové. Na ilustračních fotografiích je názorně vidět, že trup má dokonalý zrcadlový lesk, takže pořídit dobrou fotografii uprostřed výstavní haly se ukázalo jako nemožné.Výsledek je opravdu pozoruhodný. Plavidlo je vybaveno elektromotorem o výkonu 25kW (33HP). Ten je napájen 15-ti trakčními bateriemi o napětí 12V a kapacitě 100Ah. Regulace proudu je plynulá elektronická. S tímto pohonem dosahuje člun, při zatížení jednou osobou, rychlosti až 30km/hod. Baterie je možné dobíjet během noci z rozvodné sítě 220V. Loď je dokonce možné vybavit i hybridním pohonem s generátorem. Takové řešení by v ČR bouhužel asi „neprošlo“, protože lodě tohoto typu jsou považovány za plavidla se spalovacím motorem a elektrickým přenosem hnací síly.
Parametry udávané výrobcem: (typ 560) | ||
celková délka: | 5,60 m | |
celková šířka: | 2,15 m | |
hmotnost: | 1130 kg | |
ponor: | 52 cm | |
počet baterií: | 15 | |
napájecí napětí: | 180 V | |
max. výkon motoru: | 25 kW | |
dojezd: | 12km při rychlosti 25km/hod (ve skluzu) 36km při rychlosti 12km/hod 40km při rychlost 10km/hod |