MVDr. Ladislav Kulíšek.
Na naší Vranovské přehradě byl od roku 1971 zákaz plavby lodí se strojním pohonem. Celá generace motorářů zcela vymřela. Nyní je možno používat jen elektromotory. Je to nostalgická náplast na vzpomínku na dětství, kdy se otcové a jejich vrstevníci proháněli na vodních lyžích po hladině přehrady. Z těchto důvodů v našem jachtklubu před časem doslova elektricky zajiskřilo. Klukovský sen v nás klíčil dost dlouho. Touha dostat člun na elektriku do skluzu byla před dvěma roky nehorázná opovážlivost proti všem fyzikálním výpočtům. Ale to pokušení, co kdyby se zadařilo bylo velké. Zakoupil jsem čtyři největší baterie Banner za 25.000,- Kč, za což by byl jistě slušný přívěšák na benzín. Tím začalo období pokusů a omylů, oprášily se vědomosti erudovaných elektrikářů a Edison byl náš největší kamarád.
Ze sklepa jsme vytáhli třicet let starou soudružku desetikoňskou Moskvu. Spalovací motor byl nahrazen elektromotorem z vysokozdvižného vozíku. V prvním roce byl motor asi osmkrát demontován, odvrtávaly se chladicí otvory, shaněly se lepší uhlíky, měnily se ložiska – zkrátka Ferda mravenec vývojář a šikovné ručičky všech fandů kamarádů, včetně kapitána Šulce, který celý projekt z povzdálí sledoval a posvětil technickou zkouškou.
Technické parametry: Na jedno nabití přes noc jsem schopen dojet 17 km rychlostí do 20 km/hod., což je slušný výkon s handicapem váhy 250 kg baterií. Největší problém bylo vyřešení přímého sepnutí proudu. Nakonec se nejlépe osvědčil speciálně navinutý stykač. Celková kapacita baterií při 12 voltech je 4 x 230 Ah = 920 Ah, při 24 voltech (serioparalelně) 460 Ah, což stačí na 17 km jízdy za 1hod 20 min.
Samozřejmě plynulá regulace by byla nejlepší, ale pro tento asi čtyřkoňový výkon je zatím z tuzemských zdrojů neřešitelná.
Tímto příspěvkem předávám slovo dalším nadšencům elektroplavby, bratrům Pátým.
MVDr. Ladislav Kulíšek, Znojmo
tel. 603785756
(Příště: Jak jsme zkřížili sovětského Vichra s dynamostarterem z vrtulníku.)
Poznámka redakce:
Podle přílohy č.3 k vyhlášce 241/2002 Sb. a §4 této vyhlášky je na vodní nádrži Vranov povolena plavba plachetnic využívajících pomocný lodní spalovací motor. Podle stanoviska Ministerstva dopravy a spojů z 12.7.2002, vydaného pod č.j. 59/2002-KM-M, se rozumí plachetnicí i plavidlo označované jako plachetnice, které však pluje výhradně s užitím síly strojního pohonu – spalovacího motoru. Domníváme se proto, že takový výklad vyhlášky umožňuje provozovat na Vranově plavidla se spalovacím pohonem, pokud mají v lodním osvědčení uvedeno, že se jedná o plachetnici.