Ideální pro lehké sportovní motoráky.

Volvo Penta uvedla na trh nový lodní pětiválcový diesel s označením D3 o výkonu 110, 130 a 160 HP a hmotností 215 kg, resp. 310 kg ve spojení s pohonem Aquamatic SX.

Motor byl odvozen z automobilového motoru Volvo a je určen především pro lehké sportovní lodě. Při jeho vývoji bylo dbáno především na nízkou hmotnost, kompaktní rozměry a rychlost otáčení vhodnou pro spojení s „Z“ náhonem SX Aquamatic.

Motor je řešen jako pětiválcový s válci v řadě, vstřikováním typu common-rail a turbodmychadlem s chladičem vzduchu. Vyznačuje se velmi tichým klidným chodem a stavební délkou o 10 cm kratší proti obdobným motorům této kategorie. Blok i hlava je vyrobena z hliníku, čím je dosaženo velmi nízké hmotnosti. Ve srovnání s automobilovou verzí je blok motoru částečně konstrukčně upraven a zesílen. Motor je také vybaven výměníkem nové konstrukce.

Velká péče byla věnována přípravě směsi, řízení pracovních parametrů motoru a spalování směsi. K tomu napomáhá zejména 4-ventilová technologie a systém vstřikování common-rail s pracovním tlakem 1600 Barů. Zvláštností vstřikovací soustavy jsou dvě vstřikovací trysky pro každý válec. Vstřikováním paliva ze dvou stran se dosahuje výborného smíchání paliva se vzduchem a tím vytvoření dokonalé pohonné směsi. Vstřikování je řízeno elektronickou jednotkou EVC (Electronic Vessel Control system).

Napsal PetrK

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.