Dne 28.10.2005 v 10.00 proběhlo ve Spytihněvi zamknutí plavební sezóny 2005. V sezóně se přeplavilo 45 600 osob. Jedná se o 20% snížení počtu přepravených osob oproti předchozímu roku, pod úroveň roku 2003 !
Jednoznačně hlavním důvodem poklesu není špatné počasí. Řada přepravců vykazuje stejné výsledky jako v roce 2003, jiní vykazují značný pokles. Ten, kdo zná vodní cestu ví, že největší návštěvnost není za letních pařáků, ale za přeháněk, kdy návštěvníci v regionu nemají co dělat, pokud nechtějí chodit po městech nebo v bahnu bělokarpatských cest. Kdo chce, ať se sám přesvědčí, jak je krásná vodní cesta za deště či mlhy, kdy mohu si tuto přírodu prohlížet za sucha a v teple lodi. Objektivně špatné počasí (deštivý květen, červen i část prázdnin) ale odhalilo běžně skryté problémy Baťova kanálu – kterými jsou malá aktivita soukromých podnikatelů v oblasti vytváření nových plavebních programů, spoléhání se na propagaci z veřejného sektoru (kdo nevěří, ať si prohlédne propagační materiály jednotlivých podnikatelů, ať si srovná jejich nabídky do minulosti – a vidí – nebo spíše nevidí – změny). Řada soukromých podnikatelů vystupuje na internetu jako Baťův kanál (najdete snadno podle názvu domény). Je pravdou, že obtížné podmínky pro podnikání na Baťově kanálu odrazují vstup nových podnikatelů – a každý, kdo podstoupil martyrium pro získání či pronájem podnikatelsky vhodného pozemku na břehu, či martyrium stavby a povolení lodě, nebo se pokoušel provozovat hausbót na vodní cestě, na které se komoruje 71 dní za rok ví, o čem je řeč. Cizímu podnikateli podnikání na Baťově kanálu připadá jako velká mafie, kde si nikdo nepřeje, aby se objevil další subjekt na trhu.
Nadační fond Baťův kanál se soustřeďoval na vlastní existenci – po roce diskusí se rozhodl, že po dokončení posledního běžícího projektu ukončí svou dosavadní činnost. Kraje a obce se fakticky rozhodly, že strukturálně nepodpoří obecně prospěšnou společnost Baťův kanál, dcerku nadačního fondu, (měla pro vodní cestu zajišťovat střešní organizační a destinační management) a založily každý své sdružení obcí. Ani Povodí Moravy, které nese hlavní břímě provozu vodní cesty nemá strukturálně zajištěné prostředky pro údržbu a provoz – z jeho pohledu by bylo nejlepší vodní cestu zavřít – ubyly by problémy a přibily peníze, které zde musí utratit.
Snížení návštěvnosti nelze také zdůvodňovat nízkou úrovní infrastruktury na vodní cestě – stávající přístaviště i flotily lodí by byly schopny bez problémů převézt dvojnásobný počet osob – a od prosté výstavby přístavišť nelze očekávat změnu k lepšímu, jakkoliv je sama o sobě důležitá. Nárůst návštěvnosti lze očekávat od nových míst, která mají přístavní hranu s přijatelnými ekonomickými nájemními podmínkami, ale kde je také slušný příjezd, parkoviště pro auta i autobusy, fungující a živé občerstvení, možnost WC, sprchy s teplou vodou, čerpání pitné vody, napojení se na elektřinu, třeba i možnost táboráku či postavení stanu … čistota a vhodná provozní doba musí být samozřejmostí.
V sezóně se projevily i pozitivní trendy – návštěvníci stále více požadují plavbu s programem – ochutnávkou, koštem, hudbou, návštěvou vinných sklepů a podobně, prodlužuje se jejich pobyt na kanále i v regionu. Někteří podnikatelé se soustřeďují na náročnější klientelu, dlouhodobější pobyty. Někteří přepravci se stávají citlivějšími k požadavkům klientů – jezdí pomaleji – ne na čas, ale tak, aby jejich hosté skutečně prožili a vychutnali plavbu, vytahují igelitové plachy, aby kontakt s přírodou byl co nejbližší, či na lodi nabízí sklenku vína či minerálky. Mezi návštěvníky se také objevují zahraniční turisté a když zaplatí méně vůbec jim nevadí nižší úroveň infrastruktury (ale vadí jim nízká kvalita služeb i málo komorování). Na konci sezóny se konečně rozjely byť nedokončené, ale nové internetové stránky (vzhledem k tomu, že se nepodařilo získat zdroje na území zlínského kraje asi nikdy dokončeny nebudou).
Letos se také „zadělalo“ i na další rozvoj – po změně legislativy se otevřel prostor pro výstavbu hausbótů (které ovšem bez rozšíření komorování nebudou rentabilní), po řadě provozních problémů se podařilo otevřít půjčovnu u Výklopníku. Státní plavební správa se soustřeďuje na přepočítávání osob na lodích (vina leží na ne zcela přiměřeném předpisu omezujícím počet osob na 12 na investičně i provozně levnějších lodích – jeho přiměřenost může každý sám posoudit při plavbě, když vidí, že na těchto lodích bez problémů a s dostatečným prostorových komfortem i stejnou bezpečností může jet 18 či 22 osob). Podnikatelé také tento zvýšený počet bez problémů převáželi, dokud se tato činnost nestala těžištěm pozornosti orgánů státní správy. Letos také poprvé začalo masivnější odlesňování břehů kanálu (pod plavební komorou Petrov) a nelze vyloučit, že tímto způsobem bude postupně také zničen krajinářsky nejkrásnější (a údržbově nejdražší) úsek Strážnice – Petrov.
Dle našeho názoru je pozitivní perspektivou nový produkt – Kulinárních lodě a jeho propagace u nás i v zahraničí. Celkově je tato sezóna nijaká – charakteristická pozitivními i negativními trendy – a další vývoj může pokračovat růstem – skokem nahoru ale i dalším poklesem. Kdo se chce ale sám, na vlastní kůži, přesvědčit o potenciálu tohoto projektu – ať se pořadně seznámí s podmínkami i možnostmi, za deštivého počasí si půjčí primitivní hausbót a zakusí, jak je tato vodní cesta úžasná. Tuto cestu by měli podniknout na poučení i za trest všichni, kdo o ní rozhodují. Budoucnost vodní cesty mají v rukou všichni, kdo s ní mají co dělat – jen na každém z nich záleží – co s ní uděláme – místo prosperity (podobně jak myslel Tomáš Baťa) nebo jako pomník vlastního úpadku. Vždycky to ale bude kolektivní práce.
Ivo Ondračka
tajemník nadačního fondu