První Z náhon byl představen v roce 1959 na Boat Show v New Yorku.
V roce 1958 se inženýři firmy Volvo Penta na popud Jima Wynnea rozhodli vyvinout lodní pohon s použitím automobilového motoru. Koncept tohoto pohonu dostal název Aquamatic a byl pohon byl poprvé představen veřejnosti v roce 1959 na Boat Show v New Yorku.
Aquamatic způsobil revoluci v motorování rekreačních a sportovních plavidel a ukázal se jako ideální k pohonu zejména laminátových skluzových plavidel s trupem tvaru hlubokého „V“. Bez nadsázky se dá říci, že jeho použití se stalo bescelerem šedesátých let zejména na americkém kontinentu. V roce 1982 byla idea Aquamaticu ještě zdokonalena použitím dvou protiběžných propelerů a tento koncept dostal jméno Duoprop.
Hlavních předností „Z“ náhonu je několik:
- Motor je uložen uvnitř plavidla a je tak hráněn proti vodě a povětrnostním vlivům.
- Poměrně těžký motor je uložen před zrcadlem. Tím nedochází k nadměrnému posunutí těžiště dozadu a plavidlo je lépe vyváženo než při použití závěsného motoru.
- Je možno k pohonu použít konvertované automobilové vnětové i zážehové motory, které jsou v provozu velmi ekonomické.
- Spodní skluzová plocha trupu a zadní odtrhová hrana není ničím narušena a může proto mít optimální hydrodynamické vlastnosti.
- Nohu je možno směrově natáčet, čímž odpadá potřeba použití kormidla a plavidlo je proto manévrovatelnější.
- Výškové naklápění nohy umožňuje nastavit optimální trim a chránit propeler proti poškození při plavbě v mělčinách a přepravě plavidla na přívěsu.
- Prakticky celá plocha zrcadla zůstává volná a tak lze na ni bez většího omezení integrovat koupací platformu
„Z“ náhon má také určité nevýhody. Zejména motor zabírá místo v trupu lodi a zmenšuje tak prostor použitelnž pro kokpit a je složitější proti přímému náhonu, což může znamenat vyšší poruchovost.
Výroba „Z“ náhonu není dnes výhradní doménou firmy Volvo Penta. Tento typ náhonu produkují i další výrobci: Mercury a Yamaha.