Miami 19. března (ČTK)
Hospodářská krize těžce dopadla i na evropské stavitele lodí. V loňském roce obdrželi pouze jednu novou objednávku a od počátku letošního roku čtyři. Před začátkem krize v roce 2006 získaly firmy objednávky na 21 lodí. Představitelé společností se obávají, že nebudou mít dostatek objednávek, aby se jim podařilo udržet podnikání v zisku.
Krize se negativně promítla do poptávky po cestování, včetně zájmu o okružní plavby. Zájem o plavby se sice začíná zvyšovat, ovšem přibývá i nových lodí, které si firmy objednaly v minulosti, a provozovatelé plaveb zatím nemají zájem pořizovat si nové lodě.
„Výstavba lodí pro vyhlídkové plavby reaguje pomaleji a potýká se s hlubšími problémy než samotné plavby,“ uvedl šéf italské společnosti Fincantieri Cantieri Navali Italiani Corrado Antonioni. Představitelé firem se shodují, že když se situace nezlepší, mohou firmy přijít o kvalifikované zaměstnance, dodavatele i subdodavatele, pokud se jim vůbec podaří udržet se nad vodou.
Fincantieri patří mezi tři přední výrobce lodí pro vyhlídkové plavby. Další dvě jsou německá soukromá firma Meyer Werft a STX Europe, divize jihokorejského konglomerátu STX Corp., která má loděnice ve Francii a Finsku. Antonioni současně varoval, že pokud nezačnou objednávky znovu růst, může výstavba lodí také zdražit. Výroba lodí je podle něj totiž nepružná a potřebuje velmi kvalifikované zdroje, které nelze jednoduše přesunout či na čas uskladnit.
Fincantieri je také jedinou ze tří loďařských firem, která má práci i po roce 2012. Je to díky objednávce od firmy Carnival z minulého měsíce. Objednávka na jednu loď vyžaduje léta práce a plánování, více než 10.000 tun ocele a dalšího materiálu.
Pomoc pro výrobce lodí by podle analytiků mohla nově přijít z Evropské unie. Současná flotila trajektů totiž stárne, zvláště v oblasti Středomoří, a země by mohly začít objednávat nové trajekty, přátelštější k životnímu prostředí, napsala agentura AP.
irl mha