Na vodní cestě Baťův kanál byla zahájena výstavba projektu „Vývaziště a přístaviště městského typu na území Zlínského kraje“. Celý projekt se skládá ze dvanácti částí, které budou postupně, od listopadu 2005 do konce roku 2006, realizovány.

Investor, Ředitelství vodních cest ČR, se pro realizaci tohoto projektu rozhodl v souvislosti s vysokým nárůstem turistického ruchu a rekreační plavby po roce 1995, který zapříčinil kritický nedostatek přístavišť v této oblasti. Paradoxem bylo, že vodní turistika byla naprosto „izolována“ na vodní cestě, bez možnosti vystoupit. Odhad celkových nákladů na realizaci projektu se pohybuje v částce 12 mil. Kč bez DPH. Tato částka bude zcela hrazena z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury.

Celý projekt se skládá ze dvanácti částí, přičemž v listopadu byly zahájeny etapy výstavby přistávacího místa v Babicích, přístaviště na řece Moravě v Uherském Ostrohu a přístaviště v dolní rejdě plavební komory v Uherském Ostrohu.

V roce 2006 se budou dále realizovat stavby přistávacího místa na Moravě v Napajedlech, Napajedlech – Pahrbku, Kostelanech nad Moravou, ve Starém Městě, v Uherském Hradišti, v Uherském Ostrohu – Ostrožském Předměstí a Baťově kanále Babicích – Uhliscích, Huštěnovicích a v Rohatci -Kolonii.

Přistávací místa jsou umístěna v obcích, přímo na břehu řeky Moravy a Baťova Kanálu. Hlavní funkce všech přístavních míst bude spočívat v zajištění bezpečného vyvázání plavidel a bezpečného nastoupení a vystoupení osob. U přístavišť v centrech měst a obcí se navíc předpokládá, že v návaznosti na investice ŘVC ČR jednotlivé obce postupně zajistí informační a sociální zázemí, které by mělo být napojeno na stávající služby tohoto typu v centru obce. Přistávací místa v centru obcí budou sloužit jak individuálním návštěvníkům Baťova kanálu, tak provozovatelům výletních lodí.

Jako první se investor Ředitelství vodních cest ČR rozhodl zahájit výstavbu přistávacího místa v Babicích, která začala již tento měsíc. Babice nabízí velmi dobré podmínky pro sportovní vyžití a představují prostor pro spojení plavby s dalšími aktivitami jakými mohou být např. koupání a rybaření, kultura, turistika a cykloturistika, atd.. Výstavba bude pokračovat přístavišti v Uherském Ostrohu.

Baťův kanál: výstavba Baťova kanálu byla zahájena ve 30. letech 20. století na řece Moravě jako malá část rozsáhlého systému závlahových kanálů. V roce 1934 byla zahájena stavba plavebního kanálu Otrokovice – Rohatec, která řešila firmě Baťa problém levné přepravy lignitu z dolu v Rohatci do jejich závodu v Otrokovicích a ve Zlíně, protože doprava po dráze nebyla efektivní. Provoz na vodní cestě byl zahájen v roce 1938. Důsledkem válečných škod a nárůstu provozních nákladů vodní cesty došlo v 60. letech minulého století k úplnému zastavení plavby a opuštění této vodní cesty. K obnově Baťova kanálu došlo až v roce 1989, kdy Povodí Moravy vyčistilo a opravilo plavební komory Spytihněv, Babice, Huštěnovice a Staré Město a vyčistilo rejdy. Vodní cesta byla následně znovu otevřena až v roce 1995, a to především pro plavební a rekreační veřejnost. V následujících letech se na obnově a postupné rekonstrukci této vodní cesty včetně plavebních komor významnou měrou podílí Ředitelství vodních cest ČR.

Více


Napsal PetrK

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..