Věhlasné dubrovnické plachetnice typu karaka a galia, které ve světě proslavily námořnictvo Dubrovnické republiky, potlačil před více než sto lety nástup parníků, ale nyní se tyto krásné lodi vracejí na plavební cesty díky obohacování nabídky moderního cestovního ruchu.
Jde o dvě repliky starých dubrovnických plachetnic, vybavených moderními pohonnými stroji, navigačním a bezpečnostním zařízením, s interiéry, přizpůsobenými potřebám turistických uživatelů.

Jedna z lodí, typu karaka, již zahájila komerční plavbu a to z Opatie v severním Jadranu do mateřského přístavu v Dubrovníku, na samém jihu a výletní programy se budou odvíjet do poloviny července, protože na období od poloviny července až do konce srpna je loď již dávno obsazena.

„Karaka“, jak se loď původně jmenovala, má čtyři paluby a tři stěžně nosnosti 70 tun a je registrovaná pro převoz celkem 215 pasažérů. Dlouhá je téměř 31 metrů, široká 7,5 metru o ponoru 2,6 metru, což jí umožňuje vplouvání do všech menších turistických přístavů. Díky zabudovaným strojům, loď dosahuje rychlosti 10,5 míle/hodinu, má automatického pilota, radar a GSP soustavu a disponuje tanky na pohonné hmoty a pitnou vodu o kapacitě 6.000 litrů, stejně jako tanky na fekální a odpadové vody, kvůli zachování čistoty moře.
Všechny uzavřené lodní prostory jsou klimatizované a tři salóny o kapacitě 100, 50 a 20 osob, jsou vybaveny ručně vyrobeným nábytkem. Karaka má bar, prodejnu upomínkových předmětů a kuchyň, takže výletníkům lze nabídnout i jídlo. Připomeňme i to, že Karaka zcela splňuje standardy, které pro užívání dřevěných plachetních lodí předepsala Evropská unie a proto, i když vypadá, že je celá ze dřeva, ve skutečnosti má železnou konstrukci, ale s touto malou změnou vypadá stejně, jako její předchůdkyně z 15. století, známá jako největší plachetní loď na Jadranu a v 16. století i jedna z největších nákladních lodí na světě.

Co se týká druhé lodi – galie – u ní se stále ještě neví, kdy vypluje na první komerční plavbu, protože je prozatím ve fázi zařizování. Mezitím je známo, že galie nazvaná Tirena, bude ozdobena velikými plachtami se znakem maltézského kříže a dubrovnickými vlajkami s tváří sv. Vlahe (Blažeje), které budou vlát na vysokých stěžních a na lodi bude pracovat kostýmovaná posádka, čímž bude v úplnosti znázorněno dávné historické období a tím obohacena turistická nabídka na Jadranu.

Galie Tirena bude mít tří paluby, bude dlouhá 27 metrů a široká 7,5 metru a bude moci převážet celkem 200 cestujících. Poháněna bude dvěma motory a disponovat bude třemi salóny, dvěma bary a kuchyní a to co bude obzvlášť atraktivní, jsou čtyři děla, ze kterých se bude i střílet, aby se co nejlépe znázornila její původní funkce.

Napsal PetrK

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..