Vazeni pratele moreplavby a potapeni,
na zaver letosni jachtarske sezony jsme s Blue Diamondem prepluli z Elby na Korsiku, Sardinii, Mallorku a do Melille na pobrezi Maroka. Tam jsme provedli nezbytnou udrzbu a 18. listopadu jsme zahajili dalsi etapu preplavby na Kanarske ostrovy.
Nejdrive na Gibraltar, kde vsak nepriznivy smer vetru Blue Diamonda pozdrzel par dni a na puvodne planovanou poklidnou plavbu na Kanarske ostrovy zbyl necely tyden. To znamenalo plout temer bez zastavky a minout tak Cassablancu a dalsi perly zapadniho pobrezi Afriky bez jejich shlednuti. To samozrejme vyvolalo u casti posadky nevoli a objevili se i naznaky vzpoury, ale kapitan, jako by tusil, proc spechat.
Zacatek plavby byl sice slibny. Lod z Gibraltaru plula na zadak v 5-ti metrovych vlnach rychlosti 10 uzlu a vse vypadalo, ze Blue Diamond zpozdeni dozene. Kdyz vsak lod mijela Cassablancu, tak mi kapitan poslal SMS, ze prestalo foukat, musi motorovat a nalada posadky klesa umerne s hladinou paliva a zasobami whisky (asi v Melille podcenili nakup teto pro plavbu lode nezbytne tekutiny) a pozadal o trochu vetru ze severu.
V te dobe se uz tvorila nova tropicka boure jihozapadne od Azor a bezvetri ve vychodnim Atlantiku jsme pricitali tomuto jevu. Tato boure se podle predpovedi a podle obvyklych zvyklosti mela presunout do oblasti Karibiku, ale nakonec se rozhodla, ze uderi na Kanarske ostrovy. Na lodi se tuto novinku diky nainstalovanemu systemu pro stahovani predpovedi pocasi pres SSB dozvedeli s dilcim predstihem, avsak na Kanary to bylo porad daleko.
Uklidnila me az zprava, ze jsou 10 Nm pred Lanzarote a utikaji se schovat. Kapitan mi jeste lisacky poradil, at zvednu pojistku na lod. To uz bohuzel neslo. Lod se vyvazala ve 13:30 v marine na ostrove Graciosa a boure prisla po 18. hodine. Ve 20:00 mi psali z lode, ze jsou vsichni v poradku a lod obstala vyborne!!! Rychlost vetru pry dosahuje 119 km/hod., opravdu ficak. Na teletextu v tu dobu psali: „Kanarske ostrovy 18°C, oblacno“, tak co bych se vzrusoval. 2. den rano uz prichazely dramatictejsi zpravy. CT ukazovala napachane skody na ostrovech, z lodi mi hlasili roztrhanou plachtu, omlacenou zad, v lodi metraky pisku a vytrzeny kus mola, coz je pry nic v porovnani s okolim. Sousedni jachte vytrhla boure rollfock i s kusem paluby a zlomil se ji stezen, ale to byla laminatova lod (viz foto). Namerena rychlost vetru narazove dosahovala 170 km/hod.
Nikomu z posadky se nastesti nic nestalo, tak prisla dalsi starost, a to, jak se dostat domu. Bylo evidentni, ze stredecni letadlo posadka nestihne, protoze ostrov byl odriznut od sveta, nesel proud ani telefon a vyplout se nedalo. Pozde odpoledne prece jen 1. trajekt z ostrova vyplul, podarilo se zajistit 9 letenek z Lanzarote na Gran Canaria a podstatna cast posadky nakonec odletela planovanym letem do Mnichova.
Kdyz jsme hovorili s nekterymi ucastniky teto expedicni plavby, tak si sice stezovali, ze planovane lokality nenavstivili, ale na tento zazitek s hurikanem Delta hned tak nezapomenou. Doufam, ze o svych zazitcich neco pro Vas napisi. Take jsem zvedav, zda s nami jeste popluji.
Blue Diamond je ted na Kanarskych ostrovech, kde se budou posadky stridat do zacatku brezna a 4. brezna vyplujeme pres Madeiru zpatky na Gibraltar a do Malagy. Od konce brezna bude Blue Diamond operovat mezi Malagou – Gibraltarem a Melillou s nalodenim a vylodenim v Malaze, kam je vyhodne letecke spojeni (cca 3.000,- za jednosmerny let). Z Malagy je to autobusem kousek do historicke Granady. Az se otepli, prepluje Blue Diamond na Mallorku. Zde jsme byli jiz letos na jare, leta tam Smart Wings za cca 1.500,- Kc a jsou zde vyborne potapecske lokality, kouzelne zatoky i dobre hospody.
Chcete-li oslavit silvestra na lodi nebo se dozvedet vice o moznostech plavby na Kanarskych ostrovech, u Gibraltaru, kolem Mallorky a Ibizi nebo v lete na Sardinii, Korsice a Elbe, tak nas nevahejte kontaktovat.