Praha 6. května (ČTK)
Na pražské Kampě byla dnes pokřtěna loď Elektronemo. Jde o první plavidlo svého druhu v Česku, které bude částečně pohánět sluneční svit, řekl ČTK Dušan Sahula, ředitel Pražské paroplavební společnosti, která loď provozuje. Loď je vybavena dvěma elektromotory českého výrobce OMICRON, baterie částečně nabíjí solární panely. Ty mohou pokrýt až třetinu výkonu. Tiché plavidlo bude vozit cestující na okružních jízdách Prahou.
„Je to plavidlo plně poháněné elektřinou, takže bezhlučné, bezemisní,“ řekl Sahula. Loď, která by využívala solární elektřinu, podle něj dosud v Česku není. Pouze na brněnské přehradě plují elektrolodě. „Od dnešního dne bychom s ní chtěli nabízet pravidelné okružní plavby z přístaviště na Kampě,“ dodal.
Loď je dlouhá asi deset metrů a její výroba, která trvala necelé dva roky, stála asi 2,5 milionu korun. „Je to na téma Julesa Vernea Dvacet tisíc mil pod mořem, proto také dostala takový design a takový název podle kapitána Nema,“ řekl kapitán lodi Jiří Mikota.
Dva lodní šrouby pohání 12 baterií, které se nabíjejí z elektrické sítě, zároveň také ze tří solárních panelů umístěných na střeše. Plavidlo pluje rychlostí asi deset kilometrů v hodině, motory mají výkon odpovídající čtyřem vysavačům, řekl Mikota. „Krásně se to ovládá,“ dodal kapitán lodi.
V současné době má loď povolení vozit 12 pasažérů, do budoucna by se do ní mohlo vejít až 30 lidí. Navrhl ji architekt František Weber, který pro Pražskou paroplavební společnost pracoval i na renovaci historického parníku Vltava.
Pražská paroplavební společnost dnes také představila další dvě lodě, jejichž výrobu si zadala v Itálii. Šárka a Libuše jsou malá nezakrytá plavidla vyrobená zcela ze dřeva. Pohánět je může spalovací i eletromotor. Společně s Elektronemem mají vyjít vstříc radnici Prahy 1, které se množství přístavišť a jejich hlučnost na Kampě nelíbí.
Karel Čapek vju