Zlín 14. října (ČTK)
Na Baťově kanálu vzniknou v příštím roce nová přístaviště. Provozovatelé této známé turistické vodní cesty chystají zřízení přístaviště Napajedla – Pahrbek, které se začne stavět ještě letos. V plánu jsou také nová přístaviště ve Spytihněvi na Zlínsku a v Sudoměřicích na Hodonínsku i rozšíření kotvícího místa ve Strážnici na Hodonínsku. ČTK to řekl ředitel obecně prospěšné společnosti Baťův kanál Vojtěch Bártek.
Přístaviště Napajedla – Pahrbek by mělo být zbudováno poblíž autokempu. „Začít by se mělo ještě letos. Nevím ale, zda jej stihneme postavit do zahájení příští plavební sezony,“ uvedl Bártek s tím, že náklady se budou pohybovat do deseti milionů korun. Zatímco vybudování napajedelského přístaviště již nic nestojí v cestě, na ostatní záměry zatím peníze nejsou. „V návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury je ale na tyto účely vyčleněno 15 milionů korun. Uvidíme, v jaké podobě bude rozpočet nakonec schválen,“ dodal Bártek.
Podle něho je momentálně na Baťově kanálu 22 přistávacích míst. Někde jsou to přitom jen kotviště, případně půjčovny lodí, osm přístavišť však má zázemí včetně sociálního zařízení a občerstvení pro turisty. V tomto roce vzniklo na vodní cestě přístaviště v Uherském Hradišti, které bylo zkolaudováno v září a bude slavnostně otevřeno 1. května 2010, a také v Rohatci – kolonii, které čeká kolaudace 20. října.
Letošní plavební sezona bude na kanále slavnostně ukončena „zamykáním“ 28. října. Návštěvnost by se podle odhadu provozovatelů přístavišť měla pohybovat kolem loňské, kdy na Baťův kanál zavítalo rekordních 65.000 lidí. Podle Bártka je ale potěšující především fakt, že se zvýšil počet turistů, kteří na vodní cestě stráví více než jeden den. Kapacity zhruba 30 obytných lodí byly údajně během hlavní turistické sezony naplněny z 90 procent.
Unikátní vodní cesta z Otrokovic do Rohatce, která dříve sloužila k přepravě lignitu z jižní Moravy do Baťových závodů, je nyní obnovená v celé své původní délce. Připravuje se i její prodloužení do Hodonína i Kroměříže, to ale potrvá ještě několik let. Podle Bártka jsou na obě stavby vyčleněny peníze ve Státním fondu dopravní infrastruktury, v ideálním případě začnou příští rok a dokončeny budou v roce 2012.
jav nlm