Spytihněv (Zlínsko) 30. května (ČTK) – Na Baťově kanálu ve Spytihněvi na Zlínsku bylo dnes na vodu spuštěno nové plavidlo. Na pořízení výletní lodi s kapacitou 60 pasažérů přispěl šesti miliony Kč Zlínský kraj, zbylých 300.000 uhradilo Sdružení obcí pro rozvoj Baťova kanálu a vodní cesty na řece Moravě. Plavidlo bude uvedeno do provozu až v den slavnostního křtu 21. června. Je určeno především pro výletní plavby v úseku mezi Otrokovicemi a Uherským Ostrohem. ČTK to dnes řekl projektový manažer sdružení Jiří Durďák.

Loď, která bude pojmenována až při křtu, je koncipována jako bezbariérová. „Zajímavostí je pak prostor pro přepravu jízdních kol či kočárků,“ uvedl Durďák. Plavidlo je dlouhé 17,5 metru, široké téměř 4,5 metru a váží 20 tun. Stavba lodi trvala asi pět měsíců, jejím domovským přístavem bude právě Spytihněv. Svými parametry se řadí k největším na vodní cestě a je první lodí svého druhu v novodobé historii Baťova kanálu na území Zlínského kraje.

Sdružení, které tvoří 18 obcí Zlínského kraje, také bude výletní loď provozovat. Na jižní straně trasy přitom již dvě taková plavidla slouží, jedna ve Veselí nad Moravou a druhá v Hodoníně. O kanál je mezi lidmi zájem, loni se od května do září svezlo asi 62.500 pasažérů. Zlínský kraj podporuje rozvoj Baťova kanálu dlouhodobě. V tomto roce podle mluvčího Patrika Kamase investuje do rozvoje cestovního ruchu na Baťově kanálu několik milionů korun.

Vodní cesta spojující Otrokovice na Zlínsku a Rohatec na Hodonínsku vznikla ve 30. letech minulého století. Původně sloužila k přepravě lignitu z dolů na jižní Moravě do Baťových závodů a k závlahám okolních polí. Po druhé světové válce kanál chátral. V 90. letech se začalo s jeho obnovou.

Splavné úseky jsou dlouhé asi 80 kilometrů, z toho původní Baťův kanál má přibližně 60 kilometrů. Podle Durďáka je na trase osm velkých přístavů a kolem 12 malých přístavišť, z toho ve Zlínském kraji jsou dva přístavy a čtyři přístaviště.

Možnosti plavby se navíc rozšíří. V roce 2010 by vodní cesta mohla být prodloužena až k Hodonínu. Uvažuje se i o prodloužení kanálu na severní straně. Pokud by se podařilo najít zhruba 160 milionů korun na stavbu zdymadla na Bělovském jezu u Otrokovic, bude možná souvislá plavba až do Kroměříže.

jav jpt

Napsal PetrK

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..