Krize letos zvýšila poptávku po lodní dopravě jako levnější alternativě k vlakům a kamionům, tvrdí oslovení rejdaři. Podle údajů ministerstva dopravy jim oproti minulým rokům přeje i Labe, vyšší vodní stavy umožňovaly do konce listopadu v mnohem větší míře jízdu lodí do Německa.

„Krize se projevila změnami v přepravovaných komoditách a dalším zvýšením poptávky po vodní dopravě, protože v krizi se hledá nejlevnější způsob dopravy. Kapacita vodní cesty se vyčerpala,“ uvedl šéf rejdařství EVD Lukáš Hradský.

Především v prvním pololetí podle něj nastal přetlak poptávky u zemědělských a chemických výrobků, hlavně krmiv, hnojiv, potravinářské pšenice a cukrovarnických řízků. Naopak kvůli krizi klesl zájem o přepravu hutních výrobků, strojírenských komodit nebo nadrozměrných nákladů.

Ocelářské a strojírenské komodity se však už na vodu začínají opět vracet. „Signály a první vlaštovky v podobě objednávek již evidujeme,“ řekl ředitel firmy ČSPL Milan Raba.

Pro rejdaře je klíčový údaj z vodočtu v Ústí nad Labem. Pokud vodočet ukazuje více než 200 centimetrů, znamená to, že u hranic s Německem je hloubka větší než 140 centimetrů, což je hranice pro plavbu, byť omezenou.

Průměr z vodočtu letos zatím činí 269 centimetrů, loni to bylo o 40 centimetrů méně a předloni o 60 centimetrů méně. „Letos bylo výrazně lepší počasí, a proto ubylo dní, kdy nebylo vůbec možné plout, “ řekl Hradský.

Ještě větší rozdíly vykazují údaje jen za druhé pololetí. „Příznivé plavební podmínky trvají prakticky nepřetržitě od třetí dekády července, což je poměrně netypické,“ komentoval to mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Hradský ale pozitivní hodnocení mírnil. Upozornil, že počet dní, kdy Labe splňovalo zákonem danou hloubku 2,5 metru, se zásadně nezvýšil. „Pozor na to, splavnost obecně je jedna věc a splavnost v dodržených zákonem daných parametrech je věc druhá, to se rádo zastírá,“ řekl Hradský.

Rejdaři proto věří, že vláda příští rok po dlouhých letech rozhodne o stavbě jezu u Děčína, který chybí k definitivnímu dokončení vodní cesty směrem do Německa. Teprve potom se prý v lodní dopravě může přílivem dalších zakázek projevit zvýšení mýtného na dálnicích. „Mýtné může být nástrojem, až bude funkční vodní cesta, protože už nyní poptávka po vodě dlouhodobě převyšuje možnosti vodní dopravy,“ uzavřel Hradský.

Nákladní vodní doprava je ve srovnání se silniční a železniční v tuzemsku popelkou. Loni lodě tuzemských rejdařů přepravily necelé dva miliony tun nákladu, u železnice se tuny počítají na desítky milionů, po silnici putují stovky milionů tun zboží.

Autor: ČTK

Napsal PetrK

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..