Jak již bylo řečeno v předchozím dílu, postačuje pro většinu renovací i chudě vybavená kutilská dílna. Frézka není potřeba vůbec, soustruh stačí s točnou délkou do 500mm a sloupová vrtačka se sklíčidlem do 16mm, ostatní nářadí běžné. Drobný problém nastává, pokud opravujeme motor vyrobený v USA, protože v tomto případě budou nejspíš všechny šestihranné a imbusové šrouby, matice, ložiska a gufera v palcových mírách. Ani to ale nečiní velký problém. Nářadí lze snadno opatřit u firmy FABORY (www.fabory.cz) Některé operace jako výbrus válce, odlití a obrobení nového pístu, zhotovení pístních kroužků, renovace kliky a ojnice, galvanické zinkování, chromování a práškové lakování je stejně třeba nechat udělat ve specializované dílně. Výhodou je, že tyto služby nabízí široká škála firem. Nabídku najdete například v časopisu Motor Journal (www.motorjournal.cz) nebo na webu www.veteran.cz.

Opravu je nutno začít kompletním „rozborkou“ do posledního šroubku. Tuto operaci důsledně dokumentujeme digitálním fotoaparátem a psanými i kreslenými poznámkami. Všechny díly odmastíme perchlorem nebo Arvou a v případě nutnosti z nich sejmeme vrstvu rzi a barvy pískováním (postačí malá pískovací pistole ve spojením s běžným kompresorem) nebo rotačním kartáčováním. Poškozené hliníkové díly se nechají svařit tam, kde opravují hliníkové disky kol. Před nanesením laku se perfektně osvědčilo nechat je umýt v myčce na nádobí. Demontované díly ukládáme přehledně do skleniček opatřených popiskami. Vadné díly opravujeme nebo vyrábíme nové a opatřujeme je lakem nebo galvanickým pokovením. Pokud jsou poškozené některé plastové díly, obrátíme se s žádostí o pomoc tam, kde svařují prasklé automobilové nárazníky. Při renovaci lze také využít moderní dílenské chemie. Dobré je seznámit se pečlivě se sortimentem firmy Loctite (www.loctite.cz).

Neexistuje prakticky nic, co by nešlo opravit, nově vyrobil, nahradit nebo přizpůsobit z podobného dílu. Podle mých zkušeností největší problém bývá s gumovými částmi.

Pokud jsou všechny díly zrenovovány, nastává nejkrásnější část práce – kompletace. Není nic krásnějšího, než vdechovat život krásnému starému výrobku. Neváhejte a vyzkoušejte to také ! Kromě radosti z práce se s motorem důkladně seznámíte, takže velmi snadno při případné poruše identifikujete závadu a dokážete odhadnout, jak rychle bude trvat její odstranění.

(LHA)

Napsal PetrK

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..