Z dopisů a e-mailů adresovaných redakci víme, že negativní zkušenost pisatele dopisu není zdaleka ojedinělá. Mnoho našich čtenářů porovnává poznatky získané při plavbě na labské a vltavské vodní cestě se zkušeností ze zahraničí, především Německa, Holandska a Francie. Téměř vždy toto srovnání vyznívá pro zahraničí výrazně příznivěji. Snad uvedený dopis přispěje k zamyšlení zodpovědné činitele a povede ke zlepšení stávající situace. Vždyť v zahraničí je zcela běžné, že i nejmenší, osamoceně plující plavidlo je proplaveno prakticky ihned, jak je to technicky možné, zatímco v ČR „Malá plavidla lze ve smyslu tohoto ustanovení proplavit v menší skupině, nebo samostatně není-li předpoklad, že do jedné hodiny připluje další plavidlo, které by mohlo být proplaveno současně.“

Redakce


Povodí Vltavy, s.p.
Závod Dolní Vltava
Grafická 36
150 21 Praha 5

Věc : Žádost o objasnění

V Praze dne 17. 9. 2004

Dne 20. 8. 2004 jsem se vracel sportovní lodí z Německa.
Proplavení celkem asi 40 komorami na trase dlouhé kolem 2.000
km (Praha – Leer a zpět) bylo jak v Německu, tak na dolním
Labi v rámci možností velmi dobré. Ovšem poslední den, tedy
20. 8. 2004, jsem se dostal ráno v 7.25 do sféry vlivu podniku
Povodí Vltavy a.s., na Hořín. Tam naposledy proběhlo komorování
podle evropských zvyklostí. Přede mnou komorovala loď
„Calimero“ a obsluha hned otočila komoru pro mne a použila
při tom i signálu „příprava“, což se stalo tento
den naposled. Obsluha tedy otočila komoru pro mne, a pak už
bylo vše proti mně.

Na Miřejovice jsem přijel v 9.20 hod. a musel jsem čekat do
10.55, až loď s pískem přijede. Na komoře červená, prší
a není vidět člověka. Ptám se, proč je nutno čekat dvě
hodiny, když malá i velká komora byly dole, a nebyl problém
dostat mě malou nahoru o půldruhé hodiny dříve.

Přesně totéž se opakovalo v 11.35 v Dolánkách. Tam také
pouze červená a v telefonu hlasová schránka. Když jsem přelezl
svodidla, abych se přesvědčil, zda vůbec někdo na komoře je
– ač vím, že dnes se již ovce nepasou – tak mi pěkně z výšky
pod střechou velína mistr komory na můj dotaz ohledně
proplavení malou komorou sdělil „no, prší, a počkejte
si na šíf“.

Obratem jsem volal na Povodí Vltavy a.s. a tam mi pracovnice paní
Havránková sdělila, ať chvíli počkám. Po chvíli, když našla
vyhlášku, mi přečetla, že je to v pořádku, dvě hodiny
jsou v normě. Nepochybuji o tom, že by mě uvedla v omyl záměrně.
Ona prostě nevěděla.

Nevěděla nic o tom, že 16. 3. 2004 zástupci SPS Praha, SPS Děčín,
Povodí Vltavy, Povodí Labe, Českého svazu vodních motoristů
a Soukromých dopravců dohodli provozní hodiny pro proplavování
malých plavidel ve smyslu odst. 10 čl. 9.20 Řádu plavební
bezpečnosti vydaného vyhláškou č. 344/1991 Sb.:
„…Malá plavidla lze ve smyslu tohoto ustanovení
proplavit v menší skupině, nebo samostatně není-li předpoklad,
že do 1 hodiny připluje další plavidlo, které by mohlo být
proplaveno současně.“.
Odpověděl jsem,že vyhlášku znám dobře, ale že dotaz zněl,
proč se nepoužívají malé komory. A ptám se na to znovu.
Vltava byla po okraj a na trase byly tři lodě. Díky tomuto přístupu
a pracovnímu nasazení na komorách mně cesta Mělník – Praha
trvala 12 hodin.

Tedy:
A. Proč se nepoužívají malé plavební komory?
B. Proč se, až na malé výjimky, nepoužívá signál „příprava“,
který automaticky informuje o tom, že se o čekající lodi ví?

Závěrem bych chtěl uvést, že tento dotaz není míněn jako
stížnost, ale že o obsahu odpovědi budu informovat i nemálo
mých německých a holandských kolegů, kteří okusili služeb
zdymadel Povodí Vltavy na cestě do Čech a hlavně do Prahy.

Je možné, že obsah odpovědi vyjde i v některém německém
sportovním časopisu. Je totiž fakt, že lidí s turistickými
a sportovními loděmi by k nám s chutí přijelo víc, ale aby
lezli přes larseny přemlouvat komorníka, na to už prostě
nemají.

Před osmi lety se mi po dlouhém dopisování pan ředitel Uher
omluvil za incident na komoře Modřany a popřál mi mnoho dobrých
kilometrů na vodě. Byly dobré. Ale ty vltavské na to pořád
čekají.

Se sportovním pozdravem

Jaroslav Šesták
Pštrossova 16
110 00 Praha 1

Na vědomí:

Generální ředitelství Povodí Vltavy
Holečkova 8
150 24 Praha 5

Ministerstvo zemědělství
Těšnov 17
117 05 Praha 1

Povodí Labe, státní podnik
Víta Nejedlého 951
500 03 Hradec Králové

Napsal PetrK

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..