Možnost pouze výtlačné plavby na většině českých
vodích cest a rozvoj turistiky na Baťově kanálu začíná
vytvářet poptávku po kajutových plavidlech schopných
celodenní plavby a současně poskytujících posádce rozumnou
míru pohodlí i při vícedenních cestách.
Na tento trend zareagoval slovenský výrobce, firma Palestra
s.r.o., který představil na podzimním brněnském veletrhu
lodí hausbót Pohoda.

Proti standardnímu uspořádání kajutových lodí zaplňuje u
tohoto hausbótu kajutová nástavba záďovou část a na
přídi je volná paluba s kormidelní konzolí a vstupem do
kajuty. Kajuta zabírá prakticky celou šíři lodi, takže
boční ochozy jsou velmi úzké a nejsou vybaveny zábradlím –
je nutno se přidržovat madel nastřeše kajuty, která je
pochozí a umožňuje pobyt posádky, slunění apod.
Vnitřní výbava je standardní a zahrnuje sociální
zařízení, kuchyňský kout, lavici do písmenu U se sklopným
stolečkem a pod přídovou částí umístěnou
„hundekóji“.
Plavidlo je poháněno přívěsným motorem o výkonu do 25 HP,
v praxi ale postačí jistě i motor o výkonu kolem 10 HP,
který zajistí úspornější provoz.
Loď lze u výrobce objednat s hliníkovým nebo ocelovým trupem
a s výbavou interiéru a paluby dle přání zákazníka.
Pohoda je bezesporu zajímavé plavidlo, které by své místo
mohlo nalézt především v půjčovnách. Jeho hlavní
nevýhodou je umístění kormidelní pozice na příďové
palubě, kde při špatném počasí bude kormidlování dosti
nepříjemné a nedostatečně větraná kajuta, která by si zasloužila více otevíracích luken.

 

Celková délka se závěsným motorem Lmax = 8,50 m
Délka trupu LH = 7,5 m
Délka na vodorysce LHVR = 7,25 m
Šířka B = 2,94 m
Ponor TC = 0,34 m
Výška nad vodoryskou s přístřeškem HOWL = 2,95 m
Výtlak G = 3,6 t
Materiál ocel / hliník
Počet kajut 2
Posádka 5 až 7 osob
Výkon motoru 19 kW (25 HP)

Web projektanta

Napsal PetrK

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..